Hej!
Vi har en gäststuga som står kallställd på vinterhalvåret. Där har vi nu tänkt att dela av halva stugan
och göra ett badrum och en sovdel. I badrummet har vi sedan tänk att ha en vedeldad bastu.
Husets ytterväggar har vi fått riva pga dåligt skick och byggt upp helt nya.
Utifrån och in ser det ut så här nu: stående ytterpanel-luftspalt-asfaltsboard-diffusionsöppen vindduk-45x95 reglar med
isolering-osb. Vad behöver vi göra efter osb? Gips har vi fattat att vi inte ska blanda in i bastubygge.
Men kan vi använda oss av de två ytterväggarna som färdiga bastuväggar och nu bara slå på bastupanel?
Eller måste vi bygga på en luftspalt på osb och sedan nytt regelverk och isolering sen osb och bastupanel?
Innerväggarna mot badrum har vi tänkt att bygga av 45x45 reglar och isolering. Dessa har vi tänkt oss inifrån bastu
och ut: bastupanel-osb-45x45 reglar med isolering- osb-gips-bröstpanel.

Med vänlig hälsning Stefan... IMG_2423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt!
Om du inte gör ny luftspalt hamnar väl isoleringen mot osb...

Jag byggde rum-i-rum.
Använde också bastuplast. Smaksak tydligen om man söker på forumet...

Jag hade kall källarvägg på 3.
Byggde:
Distanser 20-30mm
Najtråd bakom reglarna
Drog el
Isolerade
Bastuplast
Spikreglar för panel (märk upp...)
Panel
 
Vet inte om OSBn gör från elller till. Jag hade skippat den i bastudelen, reglat väggarna och "eget" bastuinnertak. Isolerat och dragit bastufolie. På det lite gles för luftspalt till panelen. Plast tycker jag inte om i uthus/bodar som inte hålls uppvärmda men det finns olika skolor kring detta. Tänk på att elkablar dragna i bastuväggar och tak måste vara av (dyr) värmetålig kvalisort.
 
Tänk också på att ett vedeldat aggregat har stora säkerhetsavstånd till brännbart material. Finns dock skydd, som minskar detta något, men framför eldluckan ska det ändå vara minst 1 m till lavarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.