Stegdjupet är idag runt 25 cm vilket är för högt med tanke på små barn. Ska bygga ett steg ut om ca 40 cm och som ligger 10 cm lägre.

Ursprungliga tanken var att fästa balkskor direkt på bärlinan/kjolen på uterummet. Bärlinor i balkskorna vars moment fångas upp av marksten under. Plank ovanpå.

Problemet blir att en 145 mm bärlina bygger för högt. Stegdjupet blir nästan lika högt som innan. Balkskon kan inte fästas hur lågt ner som helst.

IMG_5478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta ger mig några idéer på lösning, men osäker på vad som är bäst.
1 Jag fäster en bärlina på altanens befintliga bärlina / kjols sista tredjedel, som också vilar på marksten. Sen fäster jag balkskorna på den.

2 Allternativ två är att helt enkelt klyva bärlinan som planket ska sitta på som är 145 mm till kanske hälften.

Båda lösningarna får ner trappan ca 5-7 cm.

Någon som har en bidragande tanke?

Och ja, det är första gången jag bygger något liknande :)
 
Tjenare,
Två alternativ dyker upp i skallen....

1. Gör trappsteget fristående. Fäst det alltså inte i bärlinan utan ställ det bara på markstenen. Fördelen blir att du behöver inte bry dig om bärlina/balkskor utan kan göra trappsteget exakt så högt som du vill ha det, plus att om markstenen sjunker något så följer trappan med och blir inte hängande i balkskorna med glappklapper som följd. Nackdelen är väl att trappsteget sjunker med stenarna om de nu sjunker... Plus att steget kan röra sig från uterummet med tiden. För att undvika dessa problem får du se till att göra underarbetet för markstenen så stadigt det bara går (vilket du bör göra oavsett) och fästa trappsteget i bärlinan på ett sätt som medger viss rörelse upp och ner men inte framåt.

2. Använd något liknande dessa produkter för att fästa trappstegets regel i bärlinan på valfri höjd:
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/takasfaste-p230011
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/takasfaste-p230011
Vill du vara riktigt säker så väljer du gaffelankaret och viker in "vingarna" under trappregeln så har du i princip en balksko som på dina bilder fast längre/högre....
 
Redigerat:
Åååh vad jag gillar folk som återkopplar!
Snyggt blev det också, bra gjort.
 
Tack! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.