Jag har ett antal gamla stolar vars sitsar är byggda av brädor. på två sidor sitter det två långa raka rambrädor som täcker hela sitsens längd. De sitter fast i de andra brädorna med not och spont.

Mellan dessa rambrädor sitter det ett antal brädor vars längd skapar sitsens bredd, och vars samlade bredd skapar sitsens längd. De är troligen hopfogade med varanandra med not och spont.

Dessa brädor som bygger upp sitsen bredd är böjda. Hur gjorde man (även hur bör man göra) sådana? Ett sätt är att bygga dem platta, och sedan böja dem efter att ha ångat dem (en sådan pryl har jag inte). Ett annat sätt är att såga dem böjda, men om de nu sitter med not och spont kommer det göra det svårare att få till not och spont.

--- Mats ---
 
Det låter lite som när man gör ryggen till vissa stolar. (Med skålad form) Då får man antingen basa (vilket varken du eller jag vill/kan). Annars är det nog bara att ta fram bandsåg/fräs/putsmaskin och börja forma. För att få tappar med någon precision gör jag dem innan själva formandet av den större klumpen. Med en större kopierfräs går det ju bra att få exakta kopior, men det går ju med andra grejor med. Stolstillverkning i liten skala är svårt att leva på,så det är inte ofta jag pillar med sånt här- visa gärna bild när du är klar, så kanske jag lär mig något nytt den dagen också!
 
Det går även att göra svängda stolsitsar på andra sätt. Det verkar jobbigt tycker jag...
 
bigsnucke skrev:
Det låter lite som när man gör ryggen till vissa stolar. (Med skålad form) Då får man antingen basa (vilket varken du eller jag vill/kan). Annars är det nog bara att ta fram bandsåg/fräs/putsmaskin och börja forma. För att få tappar med någon precision gör jag dem innan själva formandet av den större klumpen. Med en större kopierfräs går det ju bra att få exakta kopior, men det går ju med andra grejor med. Stolstillverkning i liten skala är svårt att leva på,så det är inte ofta jag pillar med sånt här- visa gärna bild när du är klar, så kanske jag lär mig något nytt den dagen också!
Det var en intressant jämförelse, och ja, det är mycket likt, men med två skillnader.
  • Tappen för ryggstödet kommer som du beskriver tillverkningen troligen att vara rak mellan de två ramarna, så den görs bäst innan man format böjen. Men i sitsen så följer ramarna förlängningen av böjen, så tappen blir i böjens förlängning.
  • Det finns ofta mellanrum i höjdled mellan ryggstödets böjda bitar, så längsgående not och spont mellan dem blir inte aktuellt, men det behövs i sitsen.
Bandsågen börjar låta som en bra metod för detta om man först gör en bra mall att såga mot (det är nog för stor diameter för en cirkelmall). Och en mall som hållare även för att göra en längsgående not/spont.

Kan förstå att detta projekt är hopplöst ineffektivt om man inte skall göra många stolar, men jag måste erkänna att jag tycker det börjar låta som en kul grej, lite annorlunda.

--- Mats ---
 
En skojig utmaning vore att montera dem raka och handhyvla ut formen...:p

Blir förstås ganska tjock sits om det ska få plats spont
 
Ropa skrev:
En skojig utmaning vore att montera dem raka och handhyvla ut formen...:p

Blir förstås ganska tjock sits om det ska få plats spont
Ett av inläggen nedan visar någon som försöker sig på just att urholka trät, men det är mer utmaning än skoj.

Sponten i sitsen jag har är inte mer än 4 mm, och brädorna är 15 mm tjocka.

--- Mats ---
 
1:Dadoblade2:vinkelslip m kedjesågsklingor och andra klingtyper med hög avverkning3:skedhyvel/sickel om jag skulle gjort en sådan sits 2011.Dock utan not och spont.
 
PrinsValium skrev:
Det går även att göra svängda stolsitsar på andra sätt. Det verkar jobbigt tycker jag...
Jag har sett en reklamvideo nånstans ( youtube ? ) där man använder en exenterslip för att "gröpa ur" en stolsits.
Förmodligen måste det vara rätt fabrikat på slipen ( F.....l) :D för att det ska funka.
 
Av det lilla jag har sett om hur man gör så verkar det vara vanligt(?) att göra en tjock sits och sedan använda något av de grävande verktyg som nämns ovan. Jag kan tänka mig att en RAS med 40 eller 60-papper skulle vara kul att prova till detta. Jag gissar att det kan vara den som se38005 har sett?

Nu är jag inte riktigt med på hur sitsen är böjd men om det "bara" handlar om en ganska jämn skålform så går det ju att fräsa kanter, not och spånt i vinkel. Jag tror jag sett någon fräsbrdsjigg för det någonstans. Om du tänker på hur man sågar till vinklade bitar till en tunna så förstår ni kanske hur jag menar. Kan det vara en framkomlig väg? Då har du huvudformen som du sedan kan bättra på och justera med lite grävningsarbete.
 
jac skrev:
...Nu är jag inte riktigt med på hur sitsen är böjd men om det "bara" handlar om en ganska jämn skålform så går det ju att fräsa kanter, not och spånt i vinkel...
Tack för alla tips. Det kommer att fungera. Jag sågar till dem i bandsågen, och sedan fräser jag mot en jigg. Bifogar bild på en sits. Det finns ingen urgröpning, bara krökta brädor med not och spont, både längs böjningen, och tvärs de böjda brädorna. Den närmsta tvärbrädan i bilden är sprucken. chair-seat-bent-and-with-mortise-and-tennons.jpg
--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.