Lite osäker på om detta är rätt forum, men i alla fall.
Jag inser det oförståndiga/olämpliga/olagliga(?) i att förvara veden i samma rum som vedpannan står, men vilka krav ställs på den vägg som ska finnas mellan veden o pannrummet i övrigt för att uppfylla brandskyddskrav? Dubbelgips o ståldörr räcker det?

Hur har ni andra vedeldare löst era förvaringar av veden inomhus?
 
Vi har veden i pannrummet, det är väl ca en meter mellan panna och vedförråd. Jag tror faktiskt inte att det finns några lagar eller regler att man inte får ha ved i pannrum, men man får ju tänka lite hur man lägger den så att den inte är för nära.
 
Jag har ved ca 2-3 m från pannan.
På sota själv kursen som jag gick sa kursledaren "sotarmäster" att om man hade mer än 5 kubik i pannrummet skulle det vara en egen brandcell.
Nu verkar alla sotare ha egna regler så man vet ju inte om det stämmer  :-?
Någon på pellets.info sa att det skulle vist stå så i någon BABS 60??
 
Länsförsäkringar säger max 3 kubik i pannrummet.

 
vedeldaren skrev:
Länsförsäkringar säger max 3 kubik i pannrummet.
Självbevarelsedriften borde träda in vid det här laget. Oavsett vad lagar och paragrafer säger, bygg en brandvägg mellan pannan och vedförrådet och ha en EL- 60 brandklassad dörr med dörrstängare, till pannrummet. När du endå håller på, se till att du har ett luftintag i pannrummet. Då slipper du ta uppvärmt inneluft till förbänningen. Kanske sparar du någon kubik ved också ;-)
 
Tackar för svaren!
Det var ju (på sitt sätt) skönt att höra att jag inte är ensam....
Över 3 kubik har jag aldrig där inne så då borde det vara ok med försäkringsbolagen (fast med dem vet man aldrig...) Lite konstigt resonemang dock, att det skulle vara ok med 3 kubik, om det tar eld i 1-3 kubik torr ved så lär det bli dj----ligt varmt....

Ja jag tänker bygga en vägg oavsett, i första hand som gnistskydd, men den ska bli ordentligt bygg för det. Vilket för mig tillbaka till ursprungsfrågan, duger en dubbelgipsvägg med klassad dörr. Det är nämligen det som idag skiljer pannrummet från resten av källaren.

Två luftintag finns redan, så det är inga problem...
 
lajo01 skrev:
Tackar för svaren!
Det var ju (på sitt sätt) skönt att höra att jag inte är ensam....
Över 3 kubik har jag aldrig där inne så då borde det vara ok med försäkringsbolagen (fast med dem vet man aldrig...) Lite konstigt resonemang dock, att det skulle vara ok med 3 kubik, om det tar eld i 1-3 kubik torr ved så lär det bli dj----ligt varmt....

Ja jag tänker bygga en vägg oavsett, i första hand som gnistskydd, men den ska bli ordentligt bygg för det. Vilket för mig tillbaka till ursprungsfrågan, duger en dubbelgipsvägg med klassad dörr. Det är nämligen det som idag skiljer pannrummet från resten av källaren.

Två luftintag finns redan, så det är inga problem...
Det låter utmärkt. Prova gärna med Leca block. Det går fort att mura och bransäkerheten kan man inte anmärka på. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.