Hej,

Jag har för avsikt att bygga ett garage av den gamla gödselstacken (se bild). Jag tänkte försöka slippa flytta stenarna och istället bygga upp väggarna på eller bredvid dom. De är dessutom ganska snygga där de står och en del av historiken. Ytterväggen på ladan skulle bli en innervägg till garaget istället.

Garaget ska husera diverse maskiner, så som motorsåg, åkgräsklippare, röjsåg, mm och behöver endast ha underhållsvärme vinterhalvåret.

Är det någon som har en bra idé på hur man kan bygga upp väggarna ovanpå eller bredvid stenbumlingarna med hänsyn taget till isolering och fukt? En idé jag hade var att ställa formplyfaskivor på vardera sidan om stenarna och gjuta upp till en jämn nivå för att sedan bygga en ”vanlig” vägg uppepå. Finns fler alternativ?

Simon
 
  • Gammal gödselstack med stora stenar bredvid lada, tänkt som grund för garagebygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gjuter in dom på bägge sidor så är det ju inget som syns efteråt. Det tycker jag inte du ska göra.

Isåfall gjut bara på toppen för att få en plan yta. Dock är det ingen isolering upp till träregelstommen då.
 
H huggan skrev:
Om du gjuter in dom på bägge sidor så är det ju inget som syns efteråt. Det tycker jag inte du ska göra.

Isåfall gjut bara på toppen för att få en plan yta. Dock är det ingen isolering upp till träregelstommen då.
Tack för svaret. Hur gjuter man uppe på stenen är frågan då? Hmm
 
En annan fråga är ju hur mycket en 40cm tjock sten ”isolerar”
 
Det är ju bara forma upp längs sidorna på muren och sedan sätta armeringsjärn in i muren och längs med muren.

Värmeledningsförmågan för betong är 1,7 och mineralull 0,033 så det är väldigt stor skillnad.
 
Ok, säg att jag lyckas gjuta upp till en jämn nivå och bygga upp vägg och tak, isolerat. Kommer jag bli ruinerad på vintern om jag vill hålla 10 grader där inne om det är 30-40cm tjocka stenblock upp till ca en meters höjd av ytterväggen?
 
Kostnaden för värmeläckage blir nog högra än priset på isoleringen, så ja.

Du kan ju regla stommen på väggen tex 120 mm sedan slå på denna på insidan med 70 mm där denna går ända ner till plattan och isolera båda lagrena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.