Hej
Jag har ett uthus med stall som är i behov av nytt elsystem , men jag har funderingar hur det skulle kunna byggas upp på ett bra sätt då det skulle behöva bestå av 3 separata delar . Uthuset har ingen anslutning mot elnätet för närvarande men kanske kommer att få i framtiden,det drivs för närvarande av solceller med battrerier och en inverter och någon gång ibland av ett enfas elverk

Ide´n för närvarnande är att ha
Ett 24 volt system för grund belysning ca 100w led som går direkt mot 24volt batteribanken.
Ett 230 volt system som drivs av inverter och använs för arbetsljus ,laddare ,värmekabel mm
Ett 230 voltsystem som drivs av elverket med några uttag för maskiner och laddaren till batteribanken.

Tacksam för ideer hur det ska göras bäst.

Frågor som dyker upp:

Får 24v ledningarna ligga på samma trådstegar/kabelstegar som 230v ledningarna ?

Får man bygga 230v centralerna som 2-fas ´´utan nolla´´ ? då både elverket och invertern verkar ge 2-faser med 110v mot jord vilket redan gjort att det bränt en inverter när det blev kortslutning i en värmekabel detta hade förmodligen undvikits om båda faserna varit avsäkrade.
 
Ja, man kan ha både svag och starkström på samma stege (man brukar ha dom på var sin sida av stegen och en skiljevägg av plåt i mellan).
Visst kan du ha en central som är "tvåfas" 110 V, se till att du har tvåpoliga säkringar
 
Varför behövs två separata 230 V-system? Ett gemensamt skulle kunna växla matning från antingen inverter eller generator (eller nät i framtiden).

Sedan ser jag inget behov av en central med tvåpoliga överströmsskydd om det finns en JFB. En JFB är godkänd som felskydd och kommer att lösa för fel mot mittpunkten (skyddsjorden) från endera fasen. Överströmsskyddet tar hand om överströmmar mellan faserna och har ingen direkt funktion för personsäkerheten. Det krävs två oberoende fel för att det ska bli farlig - att båda faserna blir berörbara t.ex om ena fasen får direkt kontakt med sann jord medan den andra får kontakt med någon metalldel som inte är i kontakt med inverterns skyddsjord. Det kan likställas med att L och N båda blir berörbara i ett normal system. Centralen skulle mao kunna se ut precis som en normal central för matning från nätet. Vi hade en lång diskussion om det här.

Sedan finns ju inverterns egna skydd, kanske t.o.m jordfelsskydd. Att den brann upp vill jag påstå är ett fel på invertern - den ska tåla överbelastning och kortslutning. Det finns en uppsjö inverters att välja på och skydden varierar nog kraftigt.
 
Fördelen med 2st 230 volt system skulle vara att det enda man behöver göra vid låg spänningsnivå är att starta elverket, om man har ett system måste man även växla kraftkälla och slå på batteriladdaren vilken sedan måste slås av annars drar den ur batterierna.
Sen kostar väl en reservkraftsbrytare betydligt mer än en central.

Nuvarande system har ingen jodfelsbrytare (elsystem från 50talet) så den möjligheten tänkte jag inte på ,inverterns egna skydd funkade inte säkringarna var hela och kretskortet svart på ett ställe.

Om centralen byggs upp som en vanlig central kan man då bygla mellan faserna så det blir en enfascentral tills det ev blir anslutning till nätet ?

Om centralen ändå byggs upp som en 2-fas central kan den inte anslutas till elnätet då ?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det är sant, ska man ha med nätet också så kommer man inte undan en dyr reservkraftsomkopplare. Den blir i och för sig inte såå dyr om man bygger ihop en själv utifrån en ren omkopplare för DIN-skena. Men det kanske inte blir så mycket parallella ledningar att det lönar sig?

Det är en ovanlig lösning bara. Det gäller att man vet vad som har spänning, eller närmare bestämt vad som inte har spänning vid underhåll etc.

Centralen kan du bygga som du vill.
- En tvåpolscentral (tvåpoliga överströmsskydd), vilket inte är fel vid inverterdrift, går att koppla till nätet, fast då bara en fas + nolla.
- En normal trefascentral (enpoliga överströmsskydd + JFB) kan du bygla när den matas från en enfasgenerator eller inverter etc. Lämpligen görs det i sladdstället mellan generator/inverter och intag till centralen. Man vill ju inte glömma bygeln ifall det kommer trefas farandes...
- En enfascentral (enpoliga överströmsskydd + JFB) kan användas på samma sätt som en tvåpolig.
 
Tack för svaren , nu har jag något att fundera på.

Fungerar vanliga dvärgbrytare som säkringar till 24v likström ? på samma sätt som Diazed eller finnns det andra som passar på dinskena
 
De vanliga dvärgbrytarna funkar bra för 24VDC inga problem med det. Jag skulle även som Bo skrev förespråka att du bygger din central konventionellt utan tvåpoliga säkringar, det tillför inget i ditt lilla fall att göra specialanpassningar. Dessutom helt transparent om du senare nätansluter permanent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.