Hej,

Jag har precis köpt en carport med förråd, med pulpettak. Problemet är att jag bara fick med "takstolarna" och takpannor. Resten av takkonstruktionen saknas.

Jag undrar helt enkelt HUR jag bör bygga vidare från när jag har rest allt och takstolarna är på plats?
(Bifogad bild visar en färdig identisk carport)

Skulle vara mycket tacksam för tips och idéer då jag saknar tillräcklig kunnskap för att säkert välja rätt!:S
 
  • Carporttak.JPG
Ola78
Spika på råspont, sen lägger du godkänd underlagspapp som du spikar med galvad pappspik, sen ströläkt och sen bärläkt för teglet. Gå in på t ex Benders eller nån annan takpannetillverkares hemsida för att se hur du kan göra. Glöm inte att montera fotplåtar och rännkrokar innan du lägger pannorna. Här är en länk http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong2009-12_LU.pdf
 
Ojoj, det där kunde ju inte bli bättre! Där fick jag ju precis förklarat!
Stort tack för detta, nu blev jag helt klart lugnare=)
 
Jag kom på en sak till......

Hur bör jag fästa de raka "takstolarna" mot väggelementen. De är ju givetvis ursågade för att passa precis, men jag funderade på just fastsättningen?

Något annat smart tips som kan vara bra att ha med sig när man skall ge sig på detta?
 
Ola78
Du menar hur du ska fästa dom ovanpå väggen? I så fall kan du fästa dom med förstärkta vinkeljärn som du spikar i hammarbandet och takstolen med ankarspik. Ett annat alternativ är att dra vinddragband över dom som du spikar varje sida ner i hammarbandet på väggen. Om jag fattat fel hur du menar så ber jag om ursäkt. Här är förresten en länk till om hur du kan bygga upp ditt tak http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5174&contextPage=5950
 
Ja, det var ju precis det jag undrade! Återigen stort TACK för hjälpen! Perfekt info/guide!
 
Ola78
Varsågod, alltid kul att kunna hjälpa till:)
 
Finns det ingen snik-variant där man inte lägger ett råspontstak utan bara spikar en kraftigare läkt direkt på takstolarna. Då kommer man ju iofs kunna se tegelpannorna underifrån. Eller måste(!) råsponten vara där för att styva upp?
 
Ola78
Du kan göra ett lätt underlagstak, då använder du speciella godkända skivor och använder en grövre bärläkt, t ex 45*70. Kolla på länkarna jag lagt in, där står mer.
 
Till en carport kan du även skita i undertaket och bara köra 45x70 som läkt. Det gör ju inte så mycket om det kommer några droppar kondens på bilen.
 
"Snik-varianten" utan råspont/underlagspapp men med board gissar jag bara sparar tid/jobb och inte mycket pengar....eller?

Grunden till förrådsdelen (och den långa täckta sidan) har jag byggt upp med skalblock som jag precis fått på plats och gjutit färdigt.....blev mycket bra! Den stora monteringen av de färdiga väggsektionerna skall starta imorgon, och jag börjar bli lite nervös=S
Är det något speciellt jag bör tänka på???
Ett par helger framöver blir det även aktuellt att isolera golvet i boden.....hur bör man bäst göra detta?
 
Ola78
Vet inte hur mycket tid "snik-varianten" sparar, men det är nog lite billigare eftersom många husfabriker använder det. Personligen skulle jag lägga råspont, tycker det känns som det blir ett mer gediget tak. nNär det gäller isoleringen av golvet är väl det bästa att anv'ända byggrulle för att inte får så många skarvar i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.