Hej

Jag skall bygga till min kåk med en veranda. Ovanpå denna skall vi ha en balkong (plåttak + trätrall).
Finns det någon som kan berätta hur man konstruerar detta. Jag ska ju ha fall från huset men förstår inte riktigt hur jag skall få till luftspalten under yttertaket och framförallt inte hur luftspalten skall sluta in mot husväggen.

Någon som kan hjälpa?
 
Vad det gäller luftspalten mot huset så brukar det vara konstruerat så att man sätter läkt eller liknande (ca 20mm) med jämna mellanrum stående ca 30cm höga på väggen därefter en plyfa oxå 30 cm hög utanpå det som man sen drar upp tätskiktet på. glipan/luftningen som blir upptill täcker man med en plåt som man fäller in i väggen några cm ovanför, och som går ner över själva plyfan/tätskiktet.

Luddigt beskrivet kanske men jag hoppas du förstår ;)
 
Riktigt som pappskalle skriver! Luften som går in i spalten vid takutsprånget skall stiga under svallen för att sedan gå upp och ut mellan balkonggolvet och väggen. Man kan även dra ner väggpanelen mot balkonggolvet något och gömma spalten på så vis (utan plåt)...
 
Med risk för att min lilla ritning är helt kass så försöker jag förstå...

Men ni något som nedan? Luften går alltså in vid takfoten, följer under taket in mot själva husväggen. Där har jag byggt en kanal där luften stiger upp tills en plåt tar emot och skyddar så att det inte kommer ner fukt i spalten. Eventuellt kan jag beklä hela rasket genom att jag drar ner fasadbrädorna utanpå.

Har jag kopplat rätt?

__|
/ |
| | |
| | |
| |
| |
___________| |
luftspalt |
____________ |

 
Jaha så fin blev alltså min lilla ritning när jag publicerade. Ni kanske förstår ändå...
 
Låter helt riktigt! Glöm inte insektsnät i takfoten!
Man missar ju lite isolering utvändigt ovanför taket pga av luftspalten men det är ju svårt att lösa på bättre sätt...Skall du ha bandtäckt plåttak ovanpå?
 
Ooops - nu är det något jag inte kan. Vad är bandtäckt tak? Jag ser framför mig ett plåttak som falsas (antagligen dubbelfals) i skarvarna. Är det detta som heter bandtäckt?

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.