O
50-talshus med källare som ligger i en slänt så att källaren är i markplan på baksidan. Det finns även ett på 70-talet uppfört vidbyggt garage på platta. Det innebär att plattan på två sidor omges av en slänt. På långsidan går höjden från 30cm till runt 120cm på baksidan. Under årens lopp har slänten långsamt eroderat och gissningsvis tappat 20-30 cm. Det finns inga sättningssprickor i plattan och underkanten på plattan är bara blottad på ett ställe och det är det funnits ett frispolande stuprör som nog gick rakt ned förut, men nu åtminstone spolar en bit ut istället.

Förra ägaren har blundat för problemet så nu sitter istället jag här och måste lösa det. Jag har ingen som helst erfarenhet av markarbeten så känns som jag behöver läsa på lite om vilka alternativ som finns.

så här ser det ut:
Eroderad slänt nära en garageplatta med synlig underkant och vildvuxen vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eroderad slänt nära ett garage, markerat med pålar, och ett stuprör som sticker ut från byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det största problemet som jag ser det är att kunna komma tillräckligt nära garageplattan för att kunna anlägga muren. Alla former av lastbärande murar i den här höjden behöver någon sorts förankring i marken bakom. Om möjligt skulle jag vilja ha en grusbelagd platå som är 1,5m bred. Om jag då använder L-stöd som har en bottenplatta på runt 850cm så behöver jag gräva ur 0,5m från garageplattan. Frågan är om det möjligt eller om riskerna är för stora?

Om det går att gräva ur så nära som 0,5m är frågan om 1m är tillräckligt för att 2-3 skikt geonät skall ha någon effekt. Jag tänker mig då en blockstensmur. Som referns har t.ex. Stenbolaget har en modell som heter Vaxholm vilken skall kunna bygga 1m utan geonät och runt 1,9m med geonät. Jag tänkte att då borde runt 1,2m (+0,2m under mark) med geonät funka.

Vad tror ni?
Några bättre förlsag?
 
Redigerat:
wildeside
Sätt l-stöd
 
wildeside wildeside skrev:
Sätt l-stöd
Hehe, gissar inte i-stöd utan L-stöd du menade ;)
 
wildeside
F FDT skrev:
Hehe, gissar inte i-stöd utan L-stöd du menade ;)
Japp det va det jag menade(y)
 
Hej, hur löste du detta? Vi står inför ett liknande problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.