Hej!

Skulle behöva lite råd då jag skall isolera/inreda vinden. Huset är från 1888 och inte en takstol eller ett avstånd är likt det andra...
Jag har tänkt att isolera med tekniken 50 mm luftspalt, masonite, 200 mm mineralull, ångspärr, träpanel. Men eftersom takstolarnas bjälkar är olika tjocka och jag behöver bygga på ca mellan 120 och 150 mm på varje, så undrar jag hur jag gör det bäst.
Kan man fästa korta bitar regel på sidan av bjälken som "pekar" in mot rummet och sedan "hänga" en inre ny regel i den korta biten, eller är det bättre att bygga på rakt utanpå bjälken med korta bitar och så sätta en regel rakt utanpå de korta bitarna? Se bifogade skiss-förslag.

Allra enklast skulle det ju vara om jag kunde vända änd-träet på de korta regel-bitarna mot bjälken resp den nya regeln, för då är det ju bara att såga dem i rätt längd för respektive takstol, men jag antar att skruva fast den nya regeln i ändträ inte är någon vidare lösning... En jäkla massa längssågande av regel blir det annars eller letande av träbitar i olika dimensioner.
Någon som har erfarenheter eller idéer?!

Kanske verkar som en idiot-fråga men jag har verkligen fastnat i detta (tror jag) förhållandevis enkla problem....
 
  • skissade förslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väster takfall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen gott folk!

Inga idéer?
Ser att många har tittat, någon har väl nån liten idé....?!

Tacksam för alla tips!
 
Vi fick tipset att bygga liksom lådor av masonit och en regel. På dina breda takbjälkar kan du då antagligen fylla lite isolering inne i själva "lådan" också om det behövs.

Men vi gjorde inte så. För vårt tak är ganska klent i dimensionerna och vi ville ha betydligt mer än 200 mm isolering. Så vi ville inte hänga upp så mycket mer saker i det gamla taket.

Så vi har istället reglat upp ett till tak, under det gamla med 95 x 45 reglar. Detta har vi fäst i det gamla golvbjälklaget på vinden. Har tyvärr ingen bild på alltihop just nu. På det viset har vi i alla fall fått ett mellanrum på ca 50 cm där vi håller på att fylla med isolering.
 
Hm, det var ju en ny idé (att bygga ett till "hus i huset", om jag förstår dig rätt).... Som att resa en kåta inne på vinden? Dvs lång regel som är fäst vid golvet och sedan följer bjälken parallellt och i toppen möter motsvarande ny regel på andra sidan, utan att "ankra" i bjälkarna?

Masonite-lådor? Som att klä sidorna av bjälken med utstickande masoniteremsor och passa in regeln mellan de utstickande masonite-remsorna? Men då hänger ju hela konstruktionen i masoniten? Visserligen fäst på många punkter, men blir inte det lite svagt?
 
Ilam skrev:
Hm, det var ju en ny idé (att bygga ett till "hus i huset", om jag förstår dig rätt).... Som att resa en kåta inne på vinden? Dvs lång regel som är fäst vid golvet och sedan följer bjälken parallellt och i toppen möter motsvarande ny regel på andra sidan, utan att "ankra" i bjälkarna?
Jo, fast reglarna slutar inte vid golvet, utan i väggen ovanför fönstren. (Vad sjutton heter de väggar som inte är gavelväggar?) Det blir alltså ett helt nytt tak under det gamla. Ska försöka fixa en bild ikväll :) Våra reglar går inte heller riktigt parallellt, för vid fönstren skulle det ha blivit för lågt om vi hade sänkt taket med 50 cm. Till saken hör att vi har tagit bort innertaket (det vågräta) som fanns där från början och planerar att ha öppet till nock i det nya taket.

Ilam skrev:
Masonite-lådor? Som att klä sidorna av bjälken med utstickande masoniteremsor och passa in regeln mellan de utstickande masonite-remsorna? Men då hänger ju hela konstruktionen i masoniten? Visserligen fäst på många punkter, men blir inte det lite svagt?
Ja, tydligen är masonit starkare än man tror. Jag gissar att man kanske inte bara ska spika eller skruva med den lösningen utan limma också.
 
Hade varit kul att se bild! Är inte helt säker på att jag fattar, men låter intressant!

Att inte belasta befintig takkonstruktion mer än nödvändigt låter vettigt (jag har eternit på ett tak som ursprunglingen var ett papptak enligt mannen som la eterniten på 50-talet). Min vind är ju helt "rå" och har inte varit inredd förut, bortsett från ett sommarrum, så jag har inget "vågrätt tak" från början. Hade också helst låtit taket gå upp i nock, men är lite rädd för att ventilationen blir för dålig, så kanske att jag låter rummet sluta lite innan nock och får litet "vågrätt tak" längst upp.
 
Ändträlösningen låter inte som en väg frammåt (kommer att spricka o bär inte bra)
Alternativ 3 i dina skisser hade jag nog valt om man inte ska gå på pinebars lösning.

/M
 
Mina funderingar kring alternativ tre är att det liksom blir ett vridmoment på två ställen, dels där den korta biten fästs i bjälken och dels där den nya regeln fästs i den korta biten, dvs skruven/spiken får bära kraften i sidled sitället för rakt utåt...

Men jag kanske är överdrivet försiktig?

Nummer tre har ju samma fördel som ändträ-lösningen: det är bara att såga till de korta bitarna i rätt längder.
 
I
Beroende på vad din takstol (egentligen högbenen*) tål i belastning (den som visas i bild är en mycket gammal takstol som är byggd efter beprövad erfarenhet innan man kände till att bredden på takstolarna gör mindre nytta än höjden på dem) kan du göra olika saker med den. I en del fall klarar de av att belastas rätt kraftigt utan att något uppseendeväckande händer. I andra fall kan det vara så illa att den precis klarar nuvarande last, men inte mer.

Men om vi utgår ifrån att de kan ta mer last än den nu tar, så går det att göra följande:

Takstolarna har olika cc-avstånd och olika höjd:
Du får ta varje fack för sig och bygga på bef. bjälkar i underkant med en längsgående regel på distanser (klossar) och isolera ner till den nya underkanten. (Enklast att spänna ett snöre från gavel till gavel uppe vid nock och nere vid golv och rikta påspikningen därefter.) Därefter får du regla på igen vinkelrät på andra hållet och sätta mer isolering, diff.spärr och skivor.

Takstolarna har olika cc-avstånd men samma höjd:
Samma sak, men du kan regla fullt ut till ny underkant och isolera homogent i ett lager.

Takstolarna har olika höjd, men samma cc-avstånd:
Samma sak, men du kan behandla alla facken lika, men får passa distanserna.

Om vi utgår från att takstolarna inte klarar tillkommande belastning:
Påspikning får ske på båda sidorna med 12-15 mm K-plywood och vfz. fyrkantig båtspik 60x43 (spiklimning**)och varje fack får behandlas för sig om cc-avståndet är olika, men kan isoleras fullt ut. Avståndet mellan K-plywoodens fria ändar isoleras upp till underkant bef. bjälke och sen sätts ett 'lock' av lämplig bredd på en 28-45 mm bräda/regel mellan dem och spiklimmas fast med vfz. trådspik 60x28 el. båtspik. Därefter sätter du diffspärr och skivor.
__________________
Byggaren
 
Tack för ett utförligt svar!

Det är ditt alternativ ett som gäller, olika dimension (på bägge håll) på varje bjälke och olika cc-avstånd. Det är på-byggandet på högbenen som jag fundersam över, men om jag tolkar ditt svar rätt så gäller det att bygga på rakt inåt rummet på bjälkarna med olika tjocka klossar för varje fack (anpassad efter just den bjälkens tjocklek), helt enkelt bita i det sura och leta klossar/längssåga regel för varje fack:)

Alternativet med att bygga "lådor": -tolkar jag det rätt att sagda plywood på bägge sidor inte bara fungerar för att bygga på takstolen utan också stärker själva bjälken (låter ju logiskt)?
 
I
Jepp och jepp!
________________
Byggaren
 
Här är ett par bilder på mitt tak. Grönt är nytt och blått är gammalt på ritningen.
 
  • Tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-07-01_Tak4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-07-05_Tak1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, nu förstår jag!

Jag arbetar bara med "taktrekanten", alltså "inom takstolen". Ett 1 och 1/2 plans hus där jag jobbar med 1/2:an nu. Så där du har fäst in din nya regel har jag min bottenvåning.

Men det var en smart lösning!
 
Ja, den blir jättebra, för i hela mellanrummet finns ju inga köldbryggor mer än stöden till gamla takstolarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.