Jag har en vägg av putsad lättbetong som är ca 9 cm tjock. En del av denna vägg ska rivas och i stället ska en regelvägg byggas som en fortsättning på lättbetongvägen.

Hur gör jag för att förankra den nya väggen i den gamla så det blir stabilt och så jag slipper sprickor mellan gips och puts?
 
  • vagg.gif
Jag hade byggt så att gipsen hade gått hela vägen in över lättbetongen, det kommer spricka annars.
 
Stefan N skrev:
Jag hade byggt så att gipsen hade gått hela vägen in över lättbetongen, det kommer spricka annars.
Det blir tyvärr väldigt svårt att fortsätta gipsa den befintliga väggen. Det finns en dörr och ett helt kök i fortsättningen av denna vägg.
 
tommib
Det kommer att spricka i skarven om du inte kan lägga någon form av obrutet ytskikt. Du kan försöka med akrylfog eller liknande men det troliga är att du får en spricka.
 
tommib skrev:
Det kommer att spricka i skarven om du inte kan lägga någon form av obrutet ytskikt. Du kan försöka med akrylfog eller liknande men det troliga är att du får en spricka.
Skulle man kunna lägga en renoveringstapet över skarven?
 
Det kan man men den spricker troligen också. Har testat :-D
 
Sätt en list över skarven och fäst den bara i träväggen.
 
Varför fortsätter du inte med lättbetong? Strunt i gips, osb reglar etc. Har du samma material tänker jag att du minimerar risken att se uppträder på olika sätt. Kanske går att borra in/dubba armering mellan skiften?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
dextrocell skrev:
Varför fortsätter du inte med lättbetong? Strunt i gips, osb reglar etc. Har du samma material tänker jag att du minimerar risken att se uppträder på olika sätt. Kanske går att borra in/dubba armering mellan skiften?
Jo, det skulle vara ett alternativ, men jag har aldrig arbetat med lättbetong och den nya väggen ska ha väggskåp, så jag tycker reglar och skivor blir bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.