Altan med segeltak fastsatt vid husvägg bredvid rött tegeltak, trägolv och uteplatsmöbler, visar området för önskat permanent tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med befintliga segel för skugga och en vit husvägg, idealisk för nytt lätt tak som beskrivet i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill bygga ett permanent tak över del av altanen i stället för de segel och parasoller vi haft. Jag vill att det skall vara "lätt" utseendemässigt, så jag tänker mig t ex en aluminimumkonstruktion med vitt halvgenomskinligt tak.

Jag har hittat färdiga "halva tak" som fäster den höga sidan mot hussvägg, men inte sadeltak som fäster i den låga sidan, vilket vi behöver. Jag tror det blir snyggast om konstruktionen har samma takvinkel som huset tak.
Två exempel på vita lättkonstruerade aluminiumtak över altaner mot hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har tips på hur vi kan göra?

Mvh Peter
 
Anledningen till att det är svårt att hitta sådana är för att de är svåra att få att hålla. Det blir en ficka där det kan samlas snö på vintern, så de måste vara byggda mycket kraftiga och tåla mycket last.

Ska det vara en "lätt" konstruktion så måste du ha ett mellanrum mellan husets tak och altanens tak.
 
  • Gilla
PeterRyet
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Ska det vara en "lätt" konstruktion så måste du ha ett mellanrum mellan husets tak och altanens tak.
Hur stort mellanrum bör man då ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.