Jag har en ful gulträfärgad utskjutande spjälvägg i hallen. Nu ska jag tapetsera i hallen, så då tänkte jag att det samtidigt kunde vara dags att göra något åt den fula spjälväggen. Golv saknas under spjälväggen. Bäst är antagligen att bygga in den så att den blir en vägg istället för en spjälvägg. Då jag inte är snickarvan undrar jag hur jag enklast kan bygga in den. Kan man bara spika på 3 st gipsskivor på fästet i taket och golvet, eller blir det skramligt då och känns hemmagjort? Är det något annat man ska tänka på? Mottager gärna så detaljerade tips som möjligt!
 
  • IMG_5362[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5361[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5365[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta först bort listerna mot golvet.

Såga en ny regel att slå på i slutat av spjälväggen.

Skruva fast gipsskiva över spjälväggen. Du ska skruva uppe och nere men även längs med yttersidorna och en rad i mitten längs hela gipsskivan.

Spackla och tapetsera.

Sätt dit nya lister.
 
  • Gilla
makterna
  • Laddar…
Jag skulle ha tagit ner den, inget snack om saken. Oavsett hur bra du gör det så kommer du ha en konstig vägg som sticker ut i onödan och när golvet till slut ska bytas kommer den ändå plockas ner (förmodar jag.). Demonterar du den, vilket inte torde vara så svårt så har du bara att kapa till en iläggsbit för golvet och med lämplig massa få det tätt. I och med att väggen vid det laget inte blockerar det naturliga flödet av kläder och annat löst i hallen så kommer lappningen och jag förmodar igen: vara osynlig.
 
  • Gilla
makterna
  • Laddar…
Tusen tack för två mycket kunniga och vettiga svar! Jag ska nog överväga att ta bort den helt istället såsom Huzzbutt tipsar om.
 
Ta ner den om den är ivägen. Innan du gör det, fundera på om den inte kan vara till nytta istället. Som hel vägg kan du plötsligt använda den för upphängning av diverse saker. Du kan till och med om du gör det lite smart sätta en skiva på ena sidan, plocka bort de mesta av ribborna, och få ett grunt skåp. Men framförallt kan det beroende på planlösning vara så att en väggstump gör att man slipper se massa skor och annat skräp från andra sidan.

Om detta inte är en issue, ta bort. Om man har det stökigt hemma funkar det nog. Det skulle inte funka för mig.
 
  • Gilla
makterna
  • Laddar…
Bestämmer du dig för att sätta skivor så sätt i isolering i den också så slipper du få en "bongotrumma".
 
  • Gilla
makterna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.