Då jag är helt novis vad det gäller att bygga grund, och letat och sökt efter hur man bygger grunder så har jag ändå dålig koll. Tänkte att ni på forumet som är så kunniga kanske kan hjälpa mig. Först går jag igenom förutsättningarna för att ställa frågorna längre ner.

Jag har ett gammalt timrat brygghus som står på ovanpå en välvd gammal jordkällare. Funderar på att renovera upp huset till ett beboligt hus, och funderar nu på hur jag ska göra allt och om det är värt det.

Jordkällaren är en ganska stor variant, med välvt tak av stenar. Den är i bra skick (en murare har varit och gett sitt utlåtande). Ovanpå det står då alltså ett timrat hus, som är ca 10 meter långt och 5 meter brett. Jordkällaren är ca 7 meter lång och 5 meter bred, så de sista metrarna på huset har ingen jordkällare under sig. Där tänkte jag bygga ett "schakt" ner, med en trappa så man kommer in till jordkällaren innefrån (nu finns bara en dörr utifrån), det schaktet ska ha jordkällarklimat, så ingen isolering eller så där, sen ngn form av lucka i golvet på övervåningen. Mellan husets golvplank och jordkällartaket vet jag inte riktigt hur mycket plats det är, men iaf en 4 dm skulle jag tro. Jag ska inte ha någon golvvärme i huset, men det ska dras in vatten och byggas ett badrum och ett kök.

Så, vad gör jag för grund till detta hus? Vad kan vara lämpligt? Vad det gäller grunder osv är jag helt novis så förklara så jag förstår. Jag vill att grunden ska vara så billig som möjligt och inte vara allt för komplicerad.

Jag undrar även om jag måste dränera runt huset eller så på ngt vis, jag bor på en grusås, så det är onekligen bra förutsättningar från början. Jordkällaren har ståt där i många år. Det är visserligen väldigt fuktigt i jordkällaren, och vid snösmältningen blev det en pöl på golvet, men annars inga problem.

Så det jag undrar över är, hur gör jag, gärna en liten arbetsbeskrivning, ungefär vad kan det tänkas kosta om jag gör allt själv, och hur lång tid kan man tänka att det tar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.