É
Jag har en infart som är runt 5 meter där det idag sitter två gamla stenstolpar. Jag har en lite unge som gärna springer ut på vägen hela tiden så nu har jag byggt ett tillfälligt skydd så han inte springer ut, se bild. Vi börjar dock ledsna på denna när vi går in och ut och tänkte bygga en riktig grind nu.

Problemet är då att infarten lutar lite eftersom vägen utanför sluttar lite. Jag kommer behöv stödja upp stolparna på nytt med betong vid foten då de lutar lite men att få dem i samma höjd tycker jag inte går eftersom vägen som sagt lutar.

Hur bygger jag en grind här på bästa sätt? Anses det väldigt fult att bygga en lutande grind? På bilden så står vår tillfälliga lösning jämt mellan stolparna (alltså lite snett) men jag tycker inte det ser speciellt konstigt ut, eller? Men grinden kan väl inte blir helt rektangulär utan något behöver anpassas, och grinden får ju inte "flyga upp i luften" i öppet läge heller. Den ska öppnas inåt, där det även där är lite lutning inåt tomten.

Jag har tänkt bygga en sån som på länken nedan. En ganska vanlig grind men lagom nivå för mig, jag har byggt en förut på en meter, nu blir det ju två st med kanske tre sektioner istället för två som på länken.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggbeskrivningar/bygg-en-grind---byggbeskrivning

Går det på något sätt eller är det omöjligt uppdrag?

IMG_2170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Är det ingen som har någon idé?

Vad sägs om denna då...
Jag låter grindens konstruktion vara normalt vinkelrät men att de är monterade snett på stenstolparna. Det går ju inte att fästa dem snett i de befintliga hålen som finns men om jag fäster ett långt vinkeljärn längs med varje stolpe som står lite snett mot stolpen, men rakt i förhållande till det sluttande grindparet. Sen fästs grindarna i vinkeljärnen. Förhoppningsvis lutar det så lite att vinkeljärnet/grindens ram inte behöver sticka utanför stolpen utan gömmer sig (från vägen sett) bakom stenstolpen.

Se bild hur jag menar. Nå vad säger ni nu då?

grind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant känns det som att vänster grind blir självöppnande och höger självstängande, klart opraktiskt och kanske också en ökad skaderisk på både folk, fä och ägodelar?

Utseendemässigt tror jag inte heller på en rak grind monterad snett, ett alternativ kan vara att försöka att få överdelen i våg på en hyfsad höjd och en ev kompensation med en sned botten mot vägen för att undvika rymlingar ☺.

Det bästa är nog att justera stolparna så att de står i samma höjd och samtidigt passa på att justera höjderna på marken så att den blir horisontell närmast grinden på insidan, ett hyfsat stort jobb men ni blir nog mer nöjda med en sådan lösning då jag anar att ni även själva har en viss tveksamhet till sned grind iom att ni startat tråden.
 
Svårt att se hur mycket det lutar, men jag hade nog också försökt jämna ut lutningen.
Å andra sidan så har jag mina grindar stängda eller öppnade och fixerade i bägge lägena, så kanske ändå.
Ett annat allternativ är portautomatik. Då skulle det fungera som du tänkt.
 
É
Tack, ja ni har kanske rätt. Jag ska ut imorn och se hur mycket det skiljer i höjd. Grinden står väl åtminstone en meter från vägen så att gräva ner lite på ena sidan och fylla upp eller ställa stolpen lite högre på andra sidan kanske är möjligt ändå utan att det blir för stor nivåskillnad mot vägen Stolparna ska ändå riktas upp och stabiliseras med betong så kan man ju försöka detta före då.
 
Tips: Bygg en modell av kartong, tejp och ståltråd så du kan se hur din tilltänkta lösning fungerar.

Jag tror att den bästa lösningen är en kombination av "icke rektangulära" grindar och "icke lodräta gångjärn", men exakt hur det ska se ut för att fungera som tänkt klarar jag inte att klura ut på papper (men med en modell kan man ju prova, i modellen kan man överdriva lutningen lite också för att se tydligare).

Gångjärnen kan behöva luta i mer än ett plan (på din bild lutar du dem längst stolpens sida, men tänk att ena fästet kanske sticker ut längre än det andra också).
 
Det första jag tänker på är en barngrind, sån som inte har någon snedsträva och därför naturligt blir "skev", så när du öppnar den så kommer den skeva sig så den ligger mot marken. Sen nån sten eller något i mitten med två hål i som metallpinnar från grindarna passar i, och nått beslag som håller ihop dom i överkant.

Vet inte om man kanske borde ha några brickor mellan horizontella och vertikala plankor kanske så den lätt kan skeva sig..

förstår du hur jag tänker?
 
Ja det påminner mig om att när jag var i Italien så blev jag fascinerad av hur de hägnade in sina hus med höga murar/staket och grindar. Åkte man längs en väg så såg man nästan bara murar och tak... Så de har nog mycket varianter på grindar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.