Vi ska bygga nytt hus och tomten vi har är på 44 meter. SGIs projektioner är att vattennivån i mitt område kommer att höjas med ca 1 meter tills 2100 och just min tomt får idag redan lite ytligt stående vatten när snön smälter och vid kraftiga skyfall. (Tomten har glacial lera, inga diken, ej anslutet till dagvattenavrinning än)

Om jag ville bygga med hänsyn till vattenhöjning, vad gör jag då? Räcker det med dike, att bygga ca 1 meter upp, och sätta in rimlig dränering? Eller bör jag bygga på plintar redan nu?

I mitt huvud ska jag egentligen inte drabbas eftersom att tomten ligger 44 meter över havet. Men jag tror jag tänker fel.
 
Vilken vattennivå är det som kommer att höjas med en meter? Havsnivån? Grundvattennivån?

Vattensjuk mark med lera är väl olämpligt att bygga på oavsett avståndet till havet?
 
useless useless skrev:
Vilken vattennivå är det som kommer att höjas med en meter? Havsnivån? Grundvattennivån?

Vattensjuk mark med lera är väl olämpligt att bygga på oavsett avståndet till havet?
Tomten är utanför detaljplanering men ansluts till kommunalt nät under året. Och dagvattenavrinning planeras. Men planerade dagvattenavledningen kommer max kunna hantera 10-årsregn. Dvs inte 100-års regn (4x normalt år) och vi bör själva ta hänsyn till höjda vattennivåer.

Jag undrar nog både om havs och grundvattennivån.

ytligt vatten ses dvs just nu innan dräning, markarbete, dagvattenavrinning, och diken vid kraftiga regn eller stora snömassor som smälter. Inget konstigt tänker jag. Det står ju hus bredvid. Men de är äldre.
Men hur tar jag hänsyn till detta, jag som bygger nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.