Ser ju många trådar här om värmepumpar som väsnas.
Min föräldrar har en IVT 490 och den brummar på rätt duktigt och det är inget jag vill ha i ett hus.

Det är två saker jag stör mig på. Brummande ljudet samt ljudet när den suger in uteluft i huset (för den suger väl?)

Är det möjligt att ha en värmepump ute i ett fristående garage 5m ifrån huset?
 
Knappast en IVT490 som ju är en frånluftsvärmepump som tar sin energi ifrån ventilationsluften i huset.
 
Det finns olika typer av tystande lösningar med ljuddämpare för ventilationen, gummimatta under pumpen, isolering kring pumpen osv. Det borde gå att få en rätt tyst installation.
 
Pongu skrev:
Det finns olika typer av tystande lösningar med ljuddämpare för ventilationen, gummimatta under pumpen, isolering kring pumpen osv. Det borde gå att få en rätt tyst installation.
Om man bygger in pumpen i ett eget litet skåp får man inte värmeproblem då?
Ljuddämpare för ventilationen gör det stor skillnad?
Vill kunna sitta och njuta i en badtunna utanför huset och slippa höra ett irriterand ljud från ventilationen.
 
Enligt de som kan ska en ljuddämpare i kombination med rätt eller något överdimensionerade rör kunna göra en hel del, om det är sus från ventilationen som stör. Tror de flesta lägger någon typ av isolerande matta på insidan av ytterhöljet till pumpen. Det måste ju finnas fritt luftflöde kring kompressorn! Annars tror jag det ofta är vibrationer som fortplantar sig till golvet som är ett stort problem som ger ett brummande ljud. Genom att ställa pumpen på en specialmatta kan man minska överföringen av vibrationer. Men jag är ingen expert, så lyssna på andra som gjort dessa åtgärder!
 
Bor i ett nybyggt hus (-08) från Trivselhus 1,5 plans ,har en ganska öppen planlösning
Grunden är en cementplatta (pålad) innerdörrarna har ej fått lister/drevade ännu :rolleyes:
Innerväggarna är 70 mm reglar med OSB och gips plus isolering.

Hela familjen bor just nu på nedervåningen ,frugan och jag i vardagsrumet som ej har någon dörr (planlösningen är så)

Har följt debatten om flvp som väsnas och förstår ej vad problemet är :confused:

Om jag riktigt superlyssnar kan jag höra ett litet sus från fläktsystemet när det är knäpptyst i huset;)

Har normal hörsel.

Flvp står 3-4 cm från väggen och städskåpet ,alla ventrör ligger i isolering (mellan bjälklaget är fyllt med lösull) ,alla ventrör som hamnade mot något fast material satte jag hård skumgummi runt ,IVT 490 står enbart på orginal gummifötter ,har värmerören ingutna i plattan.
Kommer ej ihåg hur det är kopplat från pannan till värmerören (flexslang eller koppar)
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Bor i ett nybyggt hus (-08) från Trivselhus 1,5 plans ,har en ganska öppen planlösning
Grunden är en cementplatta (pålad) innerdörrarna har ej fått lister/drevade ännu :rolleyes:
Innerväggarna är 70 mm reglar med OSB och gips plus isolering.

Hela familjen bor just nu på nedervåningen ,frugan och jag i vardagsrumet som ej har någon dörr (planlösningen är så)

Har följt debatten om flvp som väsnas och förstår ej vad problemet är :confused:

Om jag riktigt superlyssnar kan jag höra ett litet sus från fläktsystemet när det är knäpptyst i huset;)

Har normal hörsel.

Flvp står 3-4 cm från väggen och städskåpet ,alla ventrör ligger i isolering (mellan bjälklaget är fyllt med lösull) ,alla ventrör som hamnade mot något fast material satte jag hård skumgummi runt ,IVT 490 står enbart på orginal gummifötter ,har värmerören ingutna i plattan.
Kommer ej ihåg hur det är kopplat från pannan till värmerören (flexslang eller koppar)
Du bor i Stockholm och vet inte vad tyst är ;)
Nä jag är kinkig med hur jag vill ha det. Det ska vara knäpptyst inne och ute.
Min föräldrar tycker jag har ett störande ljud. Sitter man och myser i en badtunna vill jag inte lyssna på nått brummande ljud och sen ventilationsljudet på det.
 
Du kan inte få helt tyst med värmepump. Prova elpanna med en luft/luft-värmepump som tillskott som du kan slå av när du är hemma.
 
Har någon duktig vent.tekniker gjort någon injustering av ventilationen (luftflöden)

Flvp kanske står på max till fläkten till ett hus som är 120-140 kvm (inte optimalt någonstans)

Kanske därför du upplever sus/oljud både inne och ute ?
 
Svaret på din andra fråga och enda lösningen om du vill ha det tyst i huset är ja - du kan ställa pumpen i garaget 5 meter från huset. Då gräver då ned en kulvet mellan hus och garage. Jag kör exakt den lösningen fast (tyvärr) tvärtom, dvs. vi har pumpen i huset och kör värme via kulvert till garaget. Principen är dock exakt densamma.
 
jenfor skrev:
Svaret på din andra fråga och enda lösningen om du vill ha det tyst i huset är ja - du kan ställa pumpen i garaget 5 meter från huset. Då gräver då ned en kulvet mellan hus och garage. Jag kör exakt den lösningen fast (tyvärr) tvärtom, dvs. vi har pumpen i huset och kör värme via kulvert till garaget. Principen är dock exakt densamma.
Borde vara svårt att värmeväxla luft från huset med en luft/vatten värmepump i garaget. Då måste man väl dra luftrör genom kulverten och det kan väl knappast vara effektivt?

Jag tänker nästan göra så ändå men då med en luft/vatten värmepump+solpaneler/ackumulator som finns på/i garaget och som värmer huset via vattenrör i kort kulvert(4-5m).
Nästa fråga är då hur undviker man att släppa ut uppvärmd luft i huset? En lösning kan vara en tyst FTX i huset. Du slipper då kompressorljudet från värmepumpen vilket borde vara det primära. Helt tyst blir det inte, FTX:er blåser/suger luft vilket låter mer eller mindre men nåt måste man ju göra om man vill ha ekonomi och följa ventilationsregler för moderna täta hus. :surprised:
 
thojak skrev:
Borde vara svårt att värmeväxla luft från huset med en luft/vatten värmepump i garaget. Då måste man väl dra luftrör genom kulverten och det kan väl knappast vara effektivt?

Jag tänker nästan göra så ändå men då med en luft/vatten värmepump+solpaneler/ackumulator som finns på/i garaget och som värmer huset via vattenrör i kort kulvert(4-5m).
Nästa fråga är då hur undviker man att släppa ut uppvärmd luft i huset? En lösning kan vara en tyst FTX i huset. Du slipper då kompressorljudet från värmepumpen vilket borde vara det primära. Helt tyst blir det inte, FTX:er blåser/suger luft vilket låter mer eller mindre men nåt måste man ju göra om man vill ha ekonomi och följa ventilationsregler för moderna täta hus. :surprised:
Nej, du har helt rätt. Hade för bråttom på tangenterna. Missade att det var en FLVP vi snackade om...
 
Iofs hör man ju rätt mycket klagomål på störande FTX-installationer också... Tror som sagt inte att du kommer att störas av en liten FLVP som IVT 490, särskilt inte om du tänker ljuddämpning när du installerar den.
 
Vi har en IVT 490, flyttade in i mars i år. Den står längs en yttervägg, ca 2 m från dörren in till resten av huset. Om man står brevid den hör man en lågt susande (inget man tänker på om man inte anstränger sig för att höra det), om man stänger dörren och står utanför (vanlig formpressad dörr) hörs inte ett smack. Vi bor på landet ...
 
Jag störs inte av vår IVT 490 heller, den är tillräckligt tyst där den står i tvättstugan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.