Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle lägga tråden, testar här.

Här bakom finns en ganska rejäl kattvind som jag tänkte inreda. Men först måste jag öppna upp till den. Tänkte såga upp ett hål här och fixa någon slags dörr.

Jag drömmer dock om att jag ska få till någon slags ”dold” dörr. Lite som det finns i stora slott på film. Man drar i en bok i bokhylla och så öppnar det sig.

Nån som har något tips på en häftig lösning?
 
  • Vägg i rum med plats för planerad dold dörr till kattvind, delar av möbler syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
T
Det finns videos på Youtube om just det här och det finns färdiga beslag att köpa om du söker på nätet.
 
En dold dörr i en helt slät vägg är i princip omöjligt, du behöver något som döljer skarven till dörren. Det mest rättframma är att sätta panel på väggen så kan dörren passas in så att det är hela panelbrädor som öppnar sig. En liknande funktion gör ju en bokhylla där man låter en hel hylla vara en dörr. Dock så kräver bokhyllelösningen mycket mer jobb eftersom dörren inta bara ska kunna bära sig själv utan även ett par hundra kg av böcker.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Lamellgångjärn är ju ett tips med. Satte det till min kattvindsdörr.
 
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]

Bild 7+8. Ett relativt enkelt sätt att göra det..
Tack för tipset, coolt och enkelt! Dock krävs det att det även blir isolerat, det kan inte bara var ett hål in i krypvinden.
 
J Jocke Pson skrev:
Tack för tipset, coolt och enkelt! Dock krävs det att det även blir isolerat, det kan inte bara var ett hål in i krypvinden.
Isolerar du inte väggarna i kattvinden? Isf behöver inte dörren vara isolerad. (Annars tror jag att ett skåp med luft isolerat ganska bra).
 
Sorry sent svar. Nej, jag isolerar bara dörren och låter det vara oisolerat där ute. Tror ni att det kommer bli ett problem...? Jag inser att jag inte kan försvara vad som helst där ute men ganska mycket. Vad tror ni kommer vara det största problemet för förvaringen? Kylan på vintern eller fukten pga. temperaturskillnader?
 
T
Fukten.
 
Värt att investera i en avfuktare?
 
T
J Jocke Pson skrev:
Värt att investera i en avfuktare?
Förmodligen inte, om du inte kan se till att utrymmet är lufttätt... Annars försöker fu avfukta hela världen, och det är svårt 😁
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
T
Det mesta av tyg eller papper får mögelskador i en kallvind förr eller senare.
Går ju att bromsa effekten lite med täta plastbackar och silikapåsar men till slut hjälper inte det heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.