Vi håller på med vår inglasade veranda och har köpt ett par gamla pardörrar som saknar karm. På grund av lång trappa upp mot dörrarna ska de gå inåt (så att man inte måste kliva ner i trappan för att kunna öppna).

Hur bygger man bäst karmen för att slippa vatten som blir stående eller rinner in mellan tröskel och dörr?

Alla konstruktionstips mottages tacksamt.
 
Jag justerade en karm & tröskel på en gammal inåtgående dörr. Att helt säkra upp mot att vatten rinner längs med dörrbladet och ner mot insidan av anhållet på tröskeln, går nästan inte, i alla fall inte om du inte vill justera i dörren (läs montera en utanpåliggande dropplåt). Men jag har i alla fall konstruerat tröskeln som ett lätt sluttande plan så att vatten inte blir stående. Om du dessutom kan se till att tröskeln är av gott virke och kan torka upp mellan varven, tror jag den kommer hålla länge ändå.

I övrigt kan man ju vidta andra åtgärder för att minimera möjligheterna att vatten kommer åt dörren, typ ett bra takutsprång, eller brotak.
 
Man skulle ju kunna spika dit en tunn trekantlist eller liknande längst ner på dörren kanske? Målad i samma färg som dörren syns den knapp och den lämnar bara några små spikhål om man ska ta bort den.
 
Sätt en "näsa" på dörrbladet strax ovanför tröskeln. Näsan är tänkt att leda bort det mesta av vattnet från springan som är mellan dörrblad och tröskel.
Med näsa menar jag en längsgående list med snedkapad ovansida.

Edit... Bifuel hann före😄
 
Sådana näsor har vi på våra gamla inåtgående pardörrar. De är rejäla med utstick på 65 mm.
I ett av fönsterglasen var det inristat 1921, tyvärr var det glaset trasigt och fick bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.