Hej!
Som skissen nedan visar vill jag bygga en hörna där fixturen för den vägghängda toan ska stå. Hörnan ska nå hela vägen upp till taket och dessutom ska där vara en inbyggd nisch ovanför spolknapparna.
Jag hade tänkte att montera fixturen mot väggen när tätskiktet är färdigt, men innan kaklet.

Hur hade ni byggt detta? Vilket skivmaterial - plywood+gips eller bara en eller två 20 mm Lux-skivor?
Och hur hade du gjort nischen? Med träreglar?

Modernt badrum, grå kakel, glasduschvägg, takdusch, vägghängd toalett, vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog kört jackon våtrumsskiva.
 
  • Gilla
Brandeu
  • Laddar…
Du behöver ju inte ta 2*20mm Lux utan det finns väl 40mm vill jag mena?

Bäst är väl att kakla bakom så man har en yta som det inte gnager hål på om nåt rör sig lite, men det är väl inte helt nödvändigt.

Jag hade monterat fixturen till toan först, sen tagit Lux skivor, som limmas ihop och mot vägg, tak och mot fixtur.
Är du lite smart så mäter du ut så du får din nisch exakt i storlek som 1-2-4? plattor och på rätt ställe ovanför.
Då skippar du bara att sätta dit dom, sen sågar du hålet i Lux skivan och limmar in väggar golv tak.
Går ju även att ta upp ett eller flera "arbetshål" i skivan som du sen limmar igen.

Går även att ta spillbitar av Lux som limmas som förstärkningar i hörn och där det behövs.
 
  • Gilla
Brandeu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Brandeu Brandeu skrev:
Jag hade tänkte att montera fixturen mot väggen när tätskiktet är färdigt, men innan kaklet.
Det där bör du kolla med tätskiktstillverkaren för normalt måste tätskiktet täckas med kakel för att garantier etc. ska gälla.
Brandeu Brandeu skrev:
Vilket skivmaterial - plywood+gips eller bara en eller två 20 mm Lux-skivor?
Och hur hade du gjort nischen? Med träreglar?
Inget vattenkänsligt på insidan av tätskiktet. Blir så otrevligt om det läcker från cisternen/rören.
 
  • Gilla
Brandeu
  • Laddar…
Fibo skiva. Ser ut som kakel men beter sej som en skiva.
 
  • Gilla
Brandeu
  • Laddar…
nino nino skrev:
Bäst är väl att kakla bakom så man har en yta som det inte gnager hål på om nåt rör sig lite, men det är väl inte helt nödvändigt.
Jag har reglat upp ordentligt bakom fixturen med 2 st 45x195 reglar som fixturen ska skruvas fast. Och kortlingar emellan dem. Fixturen bör sitta ganska ordentligt i dem tänker jag.

nino nino skrev:
Jag hade monterat fixturen till toan först, sen tagit Lux skivor, som limmas ihop och mot vägg, tak och mot fixtur.
Är du lite smart så mäter du ut så du får din nisch exakt i storlek som 1-2-4? plattor och på rätt ställe ovanför.
Så jag kan limma den direkt mot tätskiktet på golvet och väggen? Jag behöver inte regla på golvet först?

Kan jag använda Lux-skivorna också för att skapa nischen? Är det bara att skära och limma ihop delarna så det blir till en nisch?
 
Jag skulle som sagt satt plattor först sen kan man limma direkt mot plattorna.
Snik varianten är ju att köpa billigaste kaklet och sätta det där det inte syns eller använda spillbitar där det behövs, alltså där du limmar skivorna

Ja gör nischen i Lux skivor.
Kostar ju en slant med skivor men man slipper material som kan mögla
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Brandeu Brandeu skrev:
Så jag kan limma den direkt mot tätskiktet på golvet och väggen? Jag behöver inte regla på golvet först?
Golvet under fixturen ska luta utåt, dvs. det kan inte vara någon kant som bromsar vattenläckage från rör eller cistern. Det ska även vara ett hål mellan golvet och inbyggnadsväggen så att läckagevatten rinner fram så att man kan se det fort innan det har ställt till någon skada inne i väggen.

Vill du att du ska kunna få en ersättning från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada i ditt badrum?
I så fall måste du följa alla branschregler och alla monteringsanvisningar och inte hitta på egna sätt hela tiden.
Brandeu Brandeu skrev:
Jag har reglat upp ordentligt bakom fixturen med 2 st 45x195 reglar som fixturen ska skruvas fast. Och kortlingar emellan dem. Fixturen bör sitta ganska ordentligt i dem tänker jag.
Och vad händer när träet i väggen rör sig med årstiderna?
Varför gör du inte enligt Säker vatten-väggen?
 
  • Gilla
Brandeu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Golvet under fixturen ska luta utåt, dvs. det kan inte vara någon kant som bromsar vattenläckage från rör eller cistern. Det ska även vara ett hål mellan golvet och inbyggnadsväggen så att läckagevatten rinner fram så att man kan se det fort innan det har ställt till någon skada inne i väggen.

Vill du att du ska kunna få en ersättning från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada i ditt badrum?
I så fall måste du följa alla branschregler och alla monteringsanvisningar och inte hitta på egna sätt hela tiden.

Och vad händer när träet i väggen rör sig med årstiderna?
Varför gör du inte enligt Säker vatten-väggen?
Måste det verkligen vara ett mellanrum mellan inbyggnadsväggen och golvet? Räcker det inte med ett "skvallerrör" som leder ut mot en annan del av badrummet (ej i duschen)?

Jag har fått motsägelsefulla råd från olika hantverkare hur inbyggnadsväggen ska göras. Hittade inte heller rätt infon i Säkra vatten, och sökte därför få rätt svar här på forumet. Om du vet hur det bör göras rätt får du gärna dela med dig?
 
BirgitS
När det gäller inbyggnaden så vill du ju upptäcka att det droppar vatten bakom toaletten omedelbart men om du har ett skvallerrör några cm upp på inbyggnadsväggen så innebär det att du antingen får vänta tills du har några cm vatten bakom toaletten eller att det börjar läcka vatten genom inbyggnadsväggen, vilket också tar tid.
Se här: https://www.gvk.se/branschregler/toalett-eller-bide/vagghangd-toalett/
Det är ju inte bara branschreglerna från Säker vatten som du behöver följa utan även BKR:s: https://www.bkr.se/regler-material/regler/branschregler-bbv211
Samt alla anvisningar för de produkter du köper.

Jag har för mig att andra har sagt att man fäster inbyggnadsväggens skivor i fixturen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klae-in-vaegghaengd-fixtur-toa.406083/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-faesta-skivor-till-wc-fixtur.384802/
https://www.byggahus.se/forum/threa...aegghaengd-wc-aer-byggd-av-traereglar.502172/

Sen föreslår jag att du kollar olika projekttrådar för badrum för där borde du kunna hitta bilder på hur folk har gjort: https://www.byggahus.se/forum/forums/socialt-projekt.49/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.