Den här frågan måste ju ha förekommit 1000 gånger på det här forumet.

Hur är principen för att bygga en bastuvägg mot en lecablocksmur i en källare. En yttermur alltså?

Det finns väl bara ett rätt här? Eller. Till saken hör att jag vill inte att konstruktionen ska stjäla utrymme från bastun. Inte heller det borde vara ett speciellt ovanligt krav.

Så hur gör man? Längst ut lecablocken. Sedan? Och sedan? Och sedan?....
 
Se "drsakke bygge bastu källaren"
Samma metod.
Mvh
Sakke
 
Jag bumpar den här tråden. Jag har nu rivit ut den gamla bastun. Där låg isoleringen utan luftspalt rakt mot putsen.

Alltså: Först 250mm lekablock. Sedan puts invändigt. På putsen satt det 45x45 reglar. Sedan 45mm isolering i facken utan luftspalt. Sedan ångspärr på det. Sedan bastupanel. Detta verkar ha klarat sig utmärkt sedan 1972 utan mista tecken på fukt någon stans.

Men hur ska jag göra när jag bygger upp den nya bastun. Lika dant? Måste man ha ångspärr? Kan man inte ha en helt diffusionsöppen vägg. Låta fukten gå ut i källarmuren och sedan torka ut igen?

Finns det någon isolering som är bättre/smartare än vanlig stenull? Finns det skivor i något slags foammaterial som kanske bygger max 20-30mm. Måste man ens ha isolering när det är 250mm lekamur? Isolerar inte det ganska bra i sig?

Många frågor. Jag hoppas få något svar i alla fall :)
 
Hänvisar igen till min tråd om bastu i källaren, även tråden ”bastu i farstun” kan vara till hjälp.

https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/
Men för att svara specifikt på någon av frågorna du ställer:
1) måste. Tja. Jag skulle gjort det uavsett metod annars. Om du vill bygga utan ångspärr så MÅSTE du bygga som ett rum i rum och spalten runt Måste vara ventilerad så att det inte är bara ett instängt luftrum. Har man ångspärr intillägg så blir konstruktionen ännu tryggare.

vi vet ju inte hur mycket bastun har blivit använt hittils- men uavsett verkar det som att källarväggen din är torr-vilket är ett gott utgångspunkt då det inte kommer fukt inn(iaf mycket) genom diffusion.

2) kingspan sauna-satu 30mm tjock aluminiumsbelagt skiva som pluggas fast i lättklinker(ev hellimmas med klinkerlim ) jag har använt detta , du kan läsa på mina resonemang i tråden som jag linkade till.

3) om du inte isolerar så kan bastun bli svår att få varm och/eller att omkringliggande rum blir väldigt varm. Det kan säkert funka att bara läkta ut och klä med panel utan isolation och ångspärr men risk för kondens på källarvägg är stor. Lecavägg isolerar,men när den ligger under grunn så är den alltid relativt kall
Mvh
Sakke
 
När det gäller ångspärren. Om man skippar den alltså. Vad spelar det för roll om det tränger ut vattenånga som kondenserar i grundmuren? Den är väl fuktig ändå? Utan ångspärr torkar den ju ut igen. Det låter ju värre att låsa in ev fukt som den där kingspanisoleringen gör.
 
Så länge fukten får torka ordentligt(någon form av luftning av spalt) så är det ju inte ett problem. Men som du säger, en gammal källarvägg innehåller en del fukt i sig själv och själva väggen tar inte skada av det. dock om du bygger i trä och läktar direkt på vägg och lägger panel så torkar inte detta rummet mellan panel och vägg väldigt effektivt, iaf om bastun är i bruk ofta. I och med basturummet är alltid varmare än väggen så är värmegradienten fel mtp torkning.
Med kingspan sker ju inte kondensering alls(varm inneluft möter aldrig murväggen -man tilför altså inte fukt mellan skivan och väggen. Om man i tillägg hellimmar skivorna så har man inget utrymme där heller där ngt kan samlas.
Din vägg verkar i tillägg att vara rimligt torr mtp att materialer mellan mur och ångspärr inte tagit skada-hade det varit stora mängder fukt i själva murväggen så hadde träverk ruttnat/möglat.
Denna konstruktionen är alltså helt trygg, Man har ju inte heller ngt organiskt som skulle skapa problem i väggkonstruktionen. Och väggen torkar utåt med värmegradienten-du stänger inte in ngt så länge utsidan inte är 100% difftät.
Mvh
Sakke
 
Även om mina källarmurar verkar vara torra så kan man ju inte utesluta att det är lite påskjutande fukt utifrån. Om man ska göra en luftspalt så verkar det ju smartast att lägga luftspalten mellan kingspanisoleringen och den putsade väggen. Lägger man kinspanisoleringen direkt mot putsen så är det väl risk att man tätar till och inte ventilerar bort fukt som kommer utifrån. Det är ju inte helt otänkbart att en bastu står oanvänd i långa prioder.

Men oavsett var man lägger luftspalten. Vart ska man ventilera ut den? Längst ner vid sockeln in mot bastuutrymmet? I mitt fall kommer jag ha svårt att ventilera den ut mot angränsande rum eftersom det kommer vara en helt tät glasvägg mellan bastu och dusch.
 
Konstruktionen som du hade från för stängde ju in fukten- och där hade du en verklig riskkonstruktion med trä och isolation instängt mellan fuktspärr och mur. Det är ju detta som är problemet med källarkonstruktioner- at man bygger in material som kan skadas eller vara växtgrund för mögel osv. Inte fukten i sig själv. På så sätt så behöver inte ren utläktad panelvägg direkt på mur vara "farlig" då den är fulständigt diffusionsöppen.

som sagt- att det finns en viss mängd fukt i en murvägg är naturligt och inte skadligt. Din källare är ju upvärmd-värmegradienten driver fukten utåt til och med där isolationsskivorna är- de är 30mm tjocka , väggen blir inte isolerad för mycket. Och fukten blir INTE stängt in (så länge utsidan är difföppen)

om du ska bygga inn luftspalt så faller iden med dessa skivorna bort(platssparande, oorganisk) för då måste du ju läkta ut. I så fall är det väl lika bra att bygga rum-i-rummet med vanlig isolation?
Oavsett använd då stålreglar och inte trä.

Om du bygger en spalt så kontinueras den över bastutak och til sidorna där det är möjligt.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.