Hej

Jag har ett intrikat problem jag behöver hjälp med.

Jag har i källaren ett litet gym som kommit väl till pass så här i Corona-tider. Nu vill jag köpa en s k Power Cage enligt bild längst ned och ställa in. Då jag inte har obegränsat med plats måste jag ha en modell med begränsat djup. Detta leder till att enheten måste bultas fast i golvet för att stå säkert. (Jag har tittat på alla på marknaden förekommande modeller av större burar som inte behöver bultas men kommit fram till att de stjäl för mycket utrymme så att gå den vägen är ointressant. Samma sak gäller s k halfracks - alla enheter som inte behöver bultas och fyller mina krav i övrigt blir för djupa.)

Problemet är nu att jag har vattenburen golvvärme i källaren. I resten av utrymmena, vilka har betonggolv, fungerar min värmekamera utmärkt och jag ser exakt var slingorna ligger. I gymmet har dock föregående ägare limmat fast en antihalk-matta på golvet, vilket gör att värmekameran inte fungerar för att gummimattan smetar ut värmen jämnt. Man skulle kunna tänka sig att jag tar bort en fyrkant någonstans och kollar, men risken är att limresterna ändå bidrar till att smeta ut bilden så att jag får osäkra resultat. Jag frågade en hantverkare hur han skulle lösa detta och fick svaret att han skulle borra på vinst och förlust och sedan laga skadan om den uppkom. Den vägen tänker jag inte gå då den totala vattenmängden i källarens golvvärmesystem är 1.2 m3.

Så: hur löser jag det här problemet? Frågor jag själv brottas med är:
  • Circus hur långt under golvytan brukar vattenburen golvvärme ligga i betonggolv?
  • Är det praktiskt genomförbart att med en större Metabo borrhammare borra bara en millimeter i taget för att se ifall man stöter på en slinga? Vi talar ju inte direkt om ett precisionsverktyg.
  • Finns det någon typ av betongankare som inte kräver stort infästningsdjup och vad kan i så fall ett sådant heta?
  • Är det görbart/seriöst att änka sig att använda någon slags extremt kraftigt konstruktionslim istället och vad heter då detta? Jag är fullt införstådd med att detta inte är idealt för stora krafter i djupled som appliceras högt upp på racket så det påpekas att jag inte kommer göra chins etc i buren. Det enda scenariot då detta kan inträffa är ifall jag bokstavligen ramlar framåt eller bakåt under en knäböj och det har tack och lov bara hänt en gång i mitt liv (blackout).
Jag ser fram mot kloka ord och tankar.

Hälsningar

HH

Rack:
Power Cage-träningsställning i källarmiljö med märkningar för dimensioner.
 
Varför inte fästa den i taket på 4 ställen , det kan gå med lite fantasi att spänna med en form av ställbara balkskor och pressa ner ställningen mot golvet. Då gan det vara bra att lägga en gummimatta mellan golv och ställning, så den inte halkar . I övrigt att då borra skulle inte jag göra. Slingorna kan ligga allt från 5 cm till 10 cm ner i betongen.
 
  • Gilla
BobbyOne och 1 till
  • Laddar…
Har du den mot en vägg? Isåfall skulle det kanske gå att fästa i väggen
 
Den typen ska stå fritt för att ha svängrum
 
ullberg
Jag skulle riva bort mattan och försöka med värmekameran igen, ev. med en tillfällig avstängning av golvvärmen tillräcklig länge för att golvet kyls ner först så kontrasterna blir bättre (om du inte redan gjort det kunde ju nedkylning med matta kvar vara värt ett försök först om det är ok att det blir lite svalare ett tag).

Att på känsla, om än så försiktigt, borra skulle jag personligen inte gärna göra.

/U
 
@jonaserik - konstruktiv idé med takinfästning! Tummen upp för den. Tyvärr kommer den inte fungera då jag har gipstak och jag efter att ha hängt upp en massa andra saker vet att den underliggande reglingen är lite sisådär.

@ullberg - jag vill nog inte riva ut hela mattan utan mer prova att ta bort några fyrkanter där racket skall stå. Tror du det kan fungera i kombination med att kyla ned golvet för att öka kontrasten som du föreslår?
 
Ev .har du ytterkanterna en grövre regel eller glespanel som brukar vara 28X70 som det kan fästas i tvärsöver taket samt med ställbara balkplintar pressa upp så det nyper fast. bara som en tanke i det hela, då behövs ingen infästning i gipsen.
 
Jag tror jag förstår hur du menar, men råkar du ha en bild på en sådan ställbar balkplint? De enda jag hittar på nätet är sådana man använder för terrasser utomhus och jag gissar att det inte är vad du tänker.
 
En sådan kanske https://www.bauhaus.se/stolpsko-2-t...QkVM4ThK_cL-PxoCRJsQAvD_BwE#go-to-description
Men då får du borra ett nytt hål din ställning , sen vet jag inte avståndet mellan ställning och taket men det finns längre med.
Kanske du får någon ide hur det kan göras. Möjlighet finns att använda lite grövre vantskruv som används baklänges, men är lite svårare att applisera.då dom är tillverkade för drag.
 
Hyr en markscanner, den visar dig vart armeringsjärn, vattenledningar mm finns.
De flesta lägger värmeslangarna mot isoleringen, dvs under armeringsjärnen. Men det finns också de (som vi) som lägger dom mot armeringsjärnen, då är det bara ca 2-3cm ner till slangarna.

Exempel en Bosch Dtec 150
 
PS Du måste veta åt vilket håll glesen ligger så du inte trycker sönder gipsen, den ev nya regeln måste ligga tvärs dom.
 
ullberg
Herr Hysteres Herr Hysteres skrev:
@ullberg - jag vill nog inte riva ut hela mattan utan mer prova att ta bort några fyrkanter där racket skall stå. Tror du det kan fungera i kombination med att kyla ned golvet för att öka kontrasten som du föreslår?
Tja det är väl lite beroende på hur långt ner de ligger (vilket iof. omvänt verkar till din fördel) men om jag kan se mina slangar genom 28mm trägolv hyggligt utan kontrast (åtminstone kan man se skillnad varmt/kallt och eftersom det är regelbundet mönster skulle jag nog säga att jag med hygglig precision kan peka ut dem) och tydligt med föregående avstängning så skulle jag säga att det är väl värt ett försök...

/U
 
Tack ullberg och xLnT. Om det skall bultas nedåt får det bli den vägen jag går.

jonaserik - har funderat rätt mycket på din lösning och tror det kan lira. Jag undrar om man inte skall göra såhär:

1. Skruva upp två stumpar lämplig regel i taket tvärs glesen. Det här har jag redan gjort med en 4x4 över hela rummets längd för att ha fästen för ringar, dragmaskin, sandsäck etc så jag vet att det funkar. Dessa reglar kommer då ligga parallellt med de korta överliggarna i burens gavlar.
2. Använda denna stolpsko: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/stolpsko-uniflex-4justerbar-004621841
3. Vända stolpskon upp-och-ned så att gängstaven går in i ett hål i regelstumpen i taket och ”gaffeln” omfamnar burens överliggare på ömse sidor. Med lite tillpassning kanske man till och med kan sätta en bult genom såväl stolpsko som de redan befintliga hålen i burens överliggare.

Den konstruktionen borde ha goda förutsättningar att fixera buren mot golvet och samtidigt klara last i både längs- och sidled. Vad tror du/ni?
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Det som kan bli om du vänder gängan uppåt, är att det är lite tunt med regel så själva bulten går igenom gipsen, där av att skon skulle fästas i takregeln och bulten går ner om det finns ett hål som den passar eller borra/fila något som finns. Gör du på något sätt som framkommit , glöm inte en gummibit mellan ställning och golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.