Jag skulle behöva renovera FM-Mattsson köksblandare (bytta packningar och ersätta insats/göra om 4000 till 9000 serie) samt byta insats i ettgreppsblandaren i badrummet (FM-Mattsson 9000-serie) men jag kommer inte på hur jag kan stänga av varmvattentillförsel.
Jag kan stänga av kallvattens huvudventil men jag hittar inga ventiler för varmvatten.
De verkar ha snålat på allt när de byggde husen i föreningen. Varmvattensberedaren byttes en gång men inte ens då lades dit en ventil för varmvatten.
Varmvatten kommer från varmvattenberedare som finns monterad i badrummet - en Nibe Figher 100P.
Ledningarna hittas på bilden.

Hur brukar man stänga av varmvatten i en sådan installation?
Måste man först stänga av kalt vatten och därefter dränera beredaren eller kan man göra det på något smartare sätt?
Stänger jag av kallvatten varmvatten kommer fortfarande ut ur kranen?
 
  • Rörkopplingar och slangar under diskbänk, med ventiler och vatteninstallation, belysning ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump och rör med isolering under en vit yta, viss korrosion synlig, inomhus VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med mässingskoppling, isolerat rör, säkerhetsventil och röd skyddshatt. Inomhus, möjligen under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Det kommer att sluta komma varmvatten rätt snart, kallvattnet är det som trycker ut varmvatten ur beredaren.
Låt det rinna tills det slutar.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kommer att sluta komma varmvatten rätt snart, kallvattnet är det som trycker ut varmvatten ur beredaren.
Låt det rinna tills det slutar.
Tack för svaret!
Jag testade det en väldigt kort stund men det var bra tryck ut ändå så jag trodde att det inte skulle fungera på grund höjdskillnaden.
Jag skall testa det när jag fått hem reservdelarna.
 
Du stänger den här ventilen om du vill stänga av varmvattnet.
Rörsystem under diskbänk med markerad läcka, flexibla slangar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stänger av kallvattnet till varmvattenberedaren, då kommer det inte heller ut något varmvatten.
 
  • Gilla
Sampht78 och 2 till
  • Laddar…
Trycket i både kallvattnet och varmvattnet försvinner efter bara någon droppe varmvatten.

Rörledningar med ventiler och isolering mot en kaklad vägg. Möjligt läckage eller kondens synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna ventilen som sitter bredvid säkerhetsventilen på kallvatteninloppet till VVBn är avstängningsventilen till VVBn.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
Kolla vad som händer om du först öppnar kallvattenkranen så trycket försvinner, då bör det inte komma några mängder varmvatten efter det.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du stänger den här ventilen om du vill stänga av varmvattnet.
[bild]
Den stänger av kallvattnet till varmvattenberedaren, då kommer det inte heller ut något varmvatten.
Jag skall testa först med huvudventilen för kallvatten (den måste jag stänga av ändå) för det är lite bökigt att komma åt dessa ventiler (trångt utrymme plus ett skåp som behöver flyttas undan först).
Fungerar det inte testar jag med ditt förslag plus avstängning av huvudventilen.
 
N Nenad_ skrev:
Tack för svaret!
Jag testade det en väldigt kort stund men det var bra tryck ut ändå så jag trodde att det inte skulle fungera på grund höjdskillnaden.
Jag skall testa det när jag fått hem reservdelarna.
Hur ser ventilen (ventilerna) ut?
Misstänker att du stängde ventilen vid vattenmätaren.

Öppnar man bara en enda tappkran så är det inte många droppar vatten som ska komma när man har stängt inkommande vatten.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kolla vad som händer om du först öppnar kallvattenkranen så trycket försvinner, då bör det inte komma några mängder varmvatten efter det.
Skall testa även det, tack.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser ventilen (ventilerna) ut?
Misstänker att du stängde ventilen vid vattenmätaren.

Öppnar man bara en enda tappkran så är det inte många droppar vatten som ska komma när man har stängt inkommande vatten.
Jag såg ingen vattenmätare där (vi har nog en gemensam vattenmätare i hela föreningen, betalar vatten via avgiften till föreningen). När jag stängde huvudventilen stängdes kallt vatten direkt utan problem.
 
N Nenad_ skrev:
Jag skall testa först med huvudventilen för kallvatten (den måste jag stänga av ändå) för det är lite bökigt att komma åt dessa ventiler (trångt utrymme plus ett skåp som behöver flyttas undan först).
Fungerar det inte testar jag med ditt förslag plus avstängning av huvudventilen.
Huvudkranen bör vara lättillgänglig om någonting börjar läcka så vill man kunna stänga av vattnet fort.


Sen finns det en viss ventil som sitter vid vattenmätaren som bör/ska bytas omgående eftersom den kan "skjuta" sönder när man rör den, den kallas för champagnekork.

https://www.danderyd.se/contentasse...lera-din-anlaggning-infor-vattenmatarbyte.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Huvudkranen bör vara lättillgänglig om någonting börjar läcka så vill man kunna stänga av vattnet fort.


Sen finns det en viss ventil som sitter vid vattenmätaren som bör/ska bytas omgående eftersom den kan "skjuta" sönder när man rör den, den kallas för champagnekork.

[länk]
Det blev nog ett missförstånd.
Att komma åt huvudventilen är inte så svårt. Att komma åt ventilerna under varmvattenberedaren är lite bökigt.
Fast det är också en sanning med modifikation för huvudventilen för vattentillförsel till grannen ovanför står bredvid min huvudventil (till höger om på bilden) så om det blir en nödsituation (läckage) hos honom och jag är inte hemma (semester kanske) sitter vi illa till båda två ... och kanske föreningen om det blir vattenskada.

Fast när jag tänker efter måste det finnas en ventil hos honom också.
För ett par månader sedan innan de flyttade in behövde de ansluta en ny tvättmaskinen om jag nu minns rätt och då fick de stänga av huvudventilen som står hos mig (jag var på jobbet då och lämnade nyckeln till styrelsen).
Det gjordes en badrumsrenovering också men de kanske bytte inte ut allt. Börjar bli osäker på vad som riktigt hänt.
 
  • Rörledningar och ventiler i mörkt utrymme med etiketter och skuggspel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ball ofix-ventil på rör med märkbricka numrerad 117, mot en vägg med spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blå ventilen (15) samt röda plastratten på ventilen bredvid är för radiatorkretsen (röda är injusteringsventil).

Ventil (116) bör ta allt (kall)vatten.
 
  • Gilla
Marian Drn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.