Jag är i sängköpstankar, vill köpa en dubbelsäng för två personer. Jag har alltid tyckt att det är för trångt med 2x80/90cm bred säng då jag gillar att breda ut mig. Fick jag välja så skulle jag vilja ha en 2x140cm bred säng men det blir svårt att få plats hemma samt bäddning blir jobbigt ;) Kanske ska skaffa en 2x105cm eller 2x120cm, om rummet räcker till. Jo jag vet det kan bli knepigt med separerade bäddmadrasser och lakan men det får funka. Var tror du är optimal bredd för komforten?
 
180cm. Är sängen smalare än så får inte ungarna plats. Eller rättare sagt, ungarna tycker dom får plats men du kommer sova på soffan.

Ja valde en 160cm när jag var i din sits (2 pers only) för hundra år sedan och den sover jag fortfarande i 2 ungar, en villa och en volvo senare. Förutom när jag sover på soffan förstås.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Är det bara när ungarna kommer som du får sova på soffan? :rolleyes:
 
Oftast.
 
Vi började med en 120 säng som vi hade en del år, när vi köpte ny för några år sen ökade vi till 140 och den är vi mycket nöjda med. Sen har vi inga barn som tar plats. Däremot snor min kära sambo ofta täcket så nu skall det blir dubbeltäcke så det räcker till mig också.
 
Det börjar väl med en smal säng och slutar med en smal säng men i eget sovrum.... :D
Själv har jag en 160 som jag stundtals krigar med ungarna om mest plats......
 
Vi har 2 st 120-sängar som bildar dubbelsäng. Då har vi 2 barn som ofta kommer in på natten. Jag har dessutom en extra madrass på min säng då jag tycker den är för hård. En positiv bieffekt med det är dock att sambon håller sig på sin kant och att den ena ungen som brukar krypa upp på min sida ibland rullar ner till henne.

Enda nackdelen är väl att det är lite drygt att bädda i rena lakan pga bredden.
 
  • Gilla
Byggare Bob 1966
  • Laddar…
När vi var två vuxna gick det bra med en 140 dubbelsäng. Nu när vi har två barn som inte kan ligga stilla är vår 2 x 90 säng för liten. Så stor som möjligt säger jag.

Om du har gott om plats och har ett romantiskt sinnslag så kanske den här kan vara något. 290 lång och 250 bred.
60791-700x510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
jag och min fru började med en 140. Den var extremt mjuk och vi "rullade" lätt ihop i den. Nykära fungerade det, men vi är båda extremt måna om utrymme för att kunna sova bra.
Sitter med 180 cm nu. Vilket kändes som oceaner av mer plats. Dock hade jag gärna gått upp på 105 eller mer om plats och pengar funnits, Sover ofta själv i sängen nu, då vi har en liten dotter och 180 själv går inte av för hackor! ;)
 
Mikael_L
Har i min ungdom (ända upp till dryga 30 år ;)) ibland delat en 90cm med den man var riktigt kär i då. Finns det hjärterum ...

Men i nuvarande familjekonstellation så började vi med att dela 90cm eller 120 cm beroende på hos vem vi sov.
Sen blev det alltid samma 120 säng på gemensamt ställe.

Sen kom det en unge och så en till.
Då började det bli lite trångt, en liten unge + två vuxna = sa**** trångt.
två ungar + två vuxna = sa** överdj*** trångt, då började det bli soffan som extrautrymme. :)

Så blev det 2x90 dubbelsäng (180 cm) till sist, vilken befrielse. :)

Så ser det ut just nu. Men nu går tankarna (främst mina) ibland mot en enkel 160cm säng.
Det är aningen trångt i sovrummet, samt att man skulle slippa skarven mellan resårbottnarna.
Ungarna kommer indroppandes allltmer sällan, börjar vara riktigt ovanligt med båda samma natt nu.

Men då kommer nästa problem som brev på posten, vilken hårdhet på resårbotten då?
Jag vill ha hård madrass, min bättre hälften mjuk.
Jag brukar förlora sådana här strider, vilket skulle betyda ryggont för mig i förlängningen, så det är inte alls givet vad vi ska göra.
 
Jag och dåvarande sambon (numera uppgradrad till fru) delade en 80-säng en sommar. Hjärterum fanns, men det var inte så kul att vakna med ont i ryggen.

Om ni skaffar 2 x 90 sängar så kan ni köra två resårbottnar av olika hårdhet men en gemensam bäddmadress. Då blir skarven inte något större problem.
 
Det går väl att få en 180 bred madrass med halva hård och halva mjuk?
 
ullberg
150 hemma (Amerikanskt ursprung, därav måttet) och 140 på landet. Så länge vi bara är två vill jag inte ha mer, med sådana avstånd kommer vi ju aldrig bli fler...

Om man däremot sover 2+1 eller 2 i sängen kan jag däremot se behov av mer...

/U
 
  • Gilla
@Micke
  • Laddar…
För er med ungar kan jag tipsa om att köpa bekväma sängar även till barnen. Inte för att de kommer vilja sova mer i dem för det, men det blir mycket bekvämare för dig när du kan låna den när de små liven tassar över till master bedroom.
 
  • Gilla
Moki och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Först var det 120 sängar som gällde, den första gemensamma blev en 140 säng med sugpassning i ett sovalkov som gjorde att den upplevdes betydligt mindre än 120 sängarna. Fast då, när man var ung och vacker, dög det med vad som helst egentligen, bara man fick sova tillsammans!

Nu när jag inte är ung längre (;)) så har det blivit en 160 säng, vilket är helt lagom för två men jag hade inte haft något emot en större heller om jag ska vara ärlig.

Dock känner jag igen kriget om hårdheten på sängen och "ingen skarv filosofin". När jag föreslog tre sängar, en var för sömn och den tredje som gemensam för övriga aktiviteter blev jag kallad för dumskalle... :screwy:

Fast jag är ändå nöjd med att jag vann det stora sjöslaget om separata täcken över min lilla danska. En stor seger för den svenska krigsmakten här hemma. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.