Mikael_L
Hur bred ska en radiator under ett fönster vara?

Som fönstrets dagmått (glasets bredd)?
Som fönstrets karmyttermått?
Bredare, eller smalare. Hur mycket finns det att spela på?
 
Det är mest en estetisk fråga! Om du målar vitt rakt nedanför fönstret tycker jag att elementet ska vara minst en decimeter smalare på varje sida. Då får även termostat plats i det vita området. Men om elementet är mer än kanske 2 dm smalare på varje ser det för litet ut. Sedan kanske det är lite olika beroende på om fönstrena är smalare eller bredare än "normalt".
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
cadforall
Mikael_L skrev:
Hur bred ska en radiator under ett fönster vara?

Som fönstrets dagmått (glasets bredd)?
Som fönstrets karmyttermått?
Bredare, eller smalare. Hur mycket finns det att spela på?
The window has nothing to do with the dimensions of the radiator.
Must be calculated thermal power radiator.
write the area of ​​the room and height of the room and I will calculate the dimensions of radiator.
Ok
 
Beror väl framför allt på vilket effektbehov du har och hur djup (tjock) och hög du vill ha den. Annars håller jag med injonil om de estetiska måtten.
 
Jag har kört på 100cm breda radiatorer till lika breda fönster, alltså 12X10 fönster. Fast då hamnar termostaten precis "utanför" fodren med några cm.
Ville ha så stora radiatorer som möjligt för att få en så låg framledningstemperatur som möjligt.
Tycker inte att de känns för breda.
 
cadforall
Everything is fine but first we need to know the necessary strength of the radiator (W). Of course the various dimensions of the same strength.
 
Självklart ska man anpassa effekten på elementen till behovet! Men när man kommit fram till vilken effekt man behöver så kan man se till att radiatorn får de mått som man önskar i bredd och höjd genom att anpassa antal paneler och konvektorer (om vi talar om moderna element).
 
Krilleman
Personligen har jag gjort som Injonil skriver. Tagit in 10cm i varje ände från karm för estetiken (mitt tycke och smak) och anpassat tjockleken efter behovet av effekt.

10, 11, 21, 22, 33.
 
Mikael_L
OK, så om man har t.ex. ett fönster som är modul 10x13 (100 cm karmyttermått) så kommer en radiator som är 700-800 mm bred inte vara någon fara på taket vad det gäller kallras?
(Fönsterrutan är väl ca 900 mm bred på ett sånt fönster.)
 
  • Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
OK, så om man har t.ex. ett fönster som är modul 10x13 (100 cm karmyttermått) så kommer en radiator som är 700-800 mm bred inte vara någon fara på taket vad det gäller kallras?
(Fönsterrutan är väl ca 900 mm bred på ett sånt fönster.)
Kallraset är inga problem som du tänker, så vida inte det drar igenom fönstret
 
Just för att undvika kallras väljer man radiator med aktiv bredd motsvarande glasrutans bredd eller nära denna. Efter det väljer man radiatortyp efter effektbehovet precis som beskrivits redan, 10,11,21,22 osv. Höjden är väl lite av en smaksak men påverkar ju även den effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.