Hej ska gjuta en betongbalk som är 17 m lång. 12 cm hög och 40 cm bred.

Den ska bära en mur av sten som kommer väga ca 7 ton fördelat på 17 m.

Eftersom balken ska va 40 cm bred; hur bred behöver grusbädden under vara? Jag tänker 80 cm eller vad tror ni?
Och hur djup behöver grusbädden va? Har tänkt 20 cm eftersom balken ska va 12.

Håller det med bara makadam 8-16mm eller behöver man mindre stenkross på toppen?
Behöver makadam paddas? Har läst ibland att just den stenen inte behöver det.

Innan grusbädden lägger vi såklart en markduk. Håller det med N1 eller behöver man N2 duk tror ni? Marken är gammal sjöbotten och väldigt blöt lera så vill gärna göra detta För bra än för klent.:D

Tack på förhand ser fram emot att bolla idéer med er
 
Vad dka betongbalken vara till för? Bärande del av en byggnad eller rent estetisk?
 
Den ska bära upp muren. Balken blir pålad oxå. Kanske over-kill men mkt på vår gata sjunker och sätter sig med tiden så vill att stenmuren ska stå stabilt
 
Köpte markduk N1 idag så den får hålla.

Hur är det med makadam man måste padda till det va? Räcker en 60kg padda eller behövs tyngre?
 
Luddest Luddest skrev:
Köpte markduk N1 idag så den får hålla.

Hur är det med makadam man måste padda till det va? Räcker en 60kg padda eller behövs tyngre?
Behöver inte paddad men vill du tvunget så räcker det med en 60kg. Det enda som händer är att stenarna vänds rätt så att du får en slätare yta.
 
Okej men det är väl ändå att föredra att dom lägger sig släta. Då ligger väl betongbalken bättre.
Hur mkt makadam hade du lagt som i mitt exempel ovan? 25 cm djup och 80 brett?
 
Vad är det för typ av mur du ska bygga?

Tillverkarna har bra anvisningar för läggning och för allt förarbete som behöver göras.
 
F Freniño skrev:
Vad är det för typ av mur du ska bygga?

Tillverkarna har bra anvisningar för läggning och för allt förarbete som behöver göras.
Som jag skrev ovan; 6 lager med mursten i höjden som det sen kommer altan på. Så inga tunga grejer men marken är lera/gammal sjöbotten så det finns stora tendenser till sättning i framtiden.
 
Luddest Luddest skrev:
Som jag skrev ovan; 6 lager med mursten i höjden som det sen kommer altan på. Så inga tunga grejer men marken är lera/gammal sjöbotten så det finns stora tendenser till sättning i framtiden.
Jo det finns många olika murstenar och sätt att bygga mur på. Men spelar mindre roll egentligen. Följer du bara tillverkarens anvisningar så blir det bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.