Jag skall bygga en förrådsbyggnad och tänker gjuta en betongfot på vilken en trästomme skall uppföras. Hur bred skulle församlingen här säga att betongfoten skall vara jämfört med syllbrädan? Att t.ex. gjuta betongfoten med en bredd på 120 och ha en trästomme och syllbräda som också är 120 kommer göra att spikläkt, lockbrädor (tänkte ha omvänd lockpanel med locket på insidan) och ev. asfaboard bygger ut en hel del från betongfoten vilket skapar en hyffsad glipa i nederkant på utsidan. Det borde väl vara bra ur vädringssynpunkt men inte optimalt om man vill hålla tätt för råttor etc. Det sistnämnda kanske man löser på annat vis med nät eller liknande? Att göra betongfoten bredare så att endast panelen "sticker ut" och överlappar kanske är dåligt för att fukt som tränger igenom fasad ansamlas på betongfoten vid t.ex. kraftigt regn och riskerar skada stommen?

Förslag på konstruktion och tankar, tips etc. emottages tacksamt.
 
Enklast och ganska snyggt är ju att göra den lika bred som väggen minus panelen och luftspaltens tjocklek.

Snyggast är väll kanske att den mer livar eller till och med sticker utanför panelen som på gamla hus, men då behövs ju lite mer jobb i mötet mellan panel och sockel. Med tex offerbräda eller plåt.

Jag har kört på det enklare alternativet.
 
O Octavianus skrev:
Enklast och ganska snyggt är ju att göra den lika bred som väggen minus panelen och luftspaltens tjocklek.

Snyggast är väll kanske att den mer livar eller till och med sticker utanför panelen som på gamla hus, men då behövs ju lite mer jobb i mötet mellan panel och sockel. Med tex offerbräda eller plåt.

Jag har kört på det enklare alternativet.
O Octavianus skrev:
Enklast och ganska snyggt är ju att göra den lika bred som väggen minus panelen och luftspaltens tjocklek.
Det innebär isf att panelen kommer ut ca 8 cm (spikläkt, lockläkt och panel) från betongfotens kant, eller hur? Jag tänker spontant att det är rätt mycket och det blir hyggligt öppet nertill där möss och annat kan leta sig in, bygga bo, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.