Jag ska installera en Munthers Homedry sorptionsavfuktare i min krypgrund.

Krypgrunden är sammanbunden med en matkällare genom ett 1*0,7 m stort hål i väggen. Matkällaren är därefter sammanbunden med en ytterligare, tillbyggd, krypgrund genom en dörr.

Avfuktaren kommer monteras i motsatta änden av grunden.

Frågorna är nu,

1. Kommer jag att kunna avfukta hela utrymmet, dvs når den torra luften ut i matkällare+tillbyggnad.

2. Luften leds iväg från avfuktaren i ett flexrör, är det en bra eller dålig idé att leda ut röret genom hålet till matkällaren?

/Joel
 
Om du vill vara helt säker på att luften tar sig runt kanske du kan sätta några rör mellan de båda krypgrunderna och i det ena röret montera en liten fläkt som skickar iväg luften. Då borde du kunna få cirkulation.
 
Ja det kan ju vara en idé. Tror du att avfuktaren kommer åt luften från det "sista" utrymmet?
 
Det är lite svårt att se framför sig hur du tänkt dig och hur det ser ut. Kanske lite ritande i paint skulle vara bra!
 
Självklart, I fix.
 
5ae7bad8-d144-4099.jpg

Ok, basic ritning. Blå punkten är avfuktarens placering. Första öppningen, in till matkällaren, är alltså ett hål i väggen 100*70. därefter kommer en dörr ut till en tillbyggnad. Från denna kommer man sedan ut på tomten genom ytterligare en dörr.

Min tanke är att leda flexröret som transporterar torr luft bort mot, eller igenom, första öppningen.

Går det att avfukta alla dessa utrymmen med en Munthersavfuktare? Dörren mellan matkällare och tillbyggnad måste såklart vara öppen eller tas bort.
 
Några idéer?
 
Vad är det där mörkgrå?

Jag skulle nog sätta en liten kanalfläkt och lite rör (köp något billigt på Blocket) så att torr luft blåses in, via rör, i det mest avlägsna utrymmet och får hitta tillbaka själv.

I krypgrunden här i huset har jag satt avfuktaren i en glugg i hjärtmuren i ena ändan av grunden och "tätat" en glugg på mitten, så resultatet är att avfuktarens fläkt (Woods DS15, rena jetplanet) cirkulerar luften i hela krypgrunden. Går det inte att få den typen av cirkulation verkar det vara en bra idé att via rör eller slang leda luften till det eller de bortersta utrymmena.

Luften från avfuktaren är varm och fuktig. Den ska du leda ut ut huset, inte till matkällaren där den ofelbart kondenserar och blöter ner dina potatisar med mera.
 
Det grå är en platta till senaste utbygget.

Med flexröret så menar jag det rör som leder bort den torra luften en bit från avfuktaren. Fukten leder jag ut utanför grunden genom en av de gamla ventilationshålen.

Men lite spridningshjälp kanske inte är fel då.
 
Det brukar finnas uppgifter om hur stor golvarea (eller volym) som avfuktaren klarar av. Om avfuktaren är rätt dimensionerad så skulle jag sätta upp den på enklaste sätt och sedan placera ut några mätare. Då ser du om det fungerar utan extra fläktlösningar.
 
Lite spiro rör skulle jag nog dra. En bit flexrör använder du mellan aggregat och spiro, så det inte blir ljud/vibrationer i spiro röret. Det går även snabbt att bila upp ett hål, om du vill minimera onödiga böjar på röret.

Kolla även in: Acetec PD-250
 
Varför är det sämre att köra ett drasut-rör jämfört med ett spirorör? Kan gissa att luften flödar bättre i spiro men är det så stor skillnad?
 
Vad är det förresten som styr spridningen av den torra luften? Alltså, hur agerar torr och fuktig luft ihop i ett slutet utrymme?
 
jerydh skrev:
Vad är det förresten som styr spridningen av den torra luften? Alltså, hur agerar torr och fuktig luft ihop i ett slutet utrymme?
Luften blandas av sig själv i och för sig, men problemet är om du har något ställe i källaren som är kallare eller där det tillförs mer fukt. Då kan fukthalten just där bli besvärande fast du har avfuktare.

Men det är bara antaganden.. jag tycker du fick ett bra råd för ett tag sedan - skaffa ett par termometrar/fuktmätare med fjärravläsning och mät upp hur det blir utan rör och fläkt.
Exempelvis:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164027752
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154374067
 
Inhandlat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.