Jag bor just nu i ett hus på 46kvm och ska bygga till ytterliggare ca 50kvm. Huset är ett fritidshus från -63 med krypgrund, med ett par små ändringar och en tillbyggnad som tillkommit under årens lopp. I den nya tillbyggnaden lutar jag åt krypgrund även där, tillsammans med vattenburen golvvärme. I samband med tillbyggnaden ska jag tilläggsisolera den befintliga boningsdelen.

Och min fråga handlar om uppvärmning och varmvatten. Efter att ha lyssnat på släkt och vänner, energirådgivaren på kommunen och faktasökt på internet har jag börjat titta på kombinationen solfångare med accumulatortank (sommar) och vedeldning med vattenmantlad kamin (vinter, befintlig kamin och murstock), kombinerat med fläktkonvektor till den ursprungliga boningsdelen som inte får golvvärme (vardagsrum och kök, öppenplanlösning).

Någon som har någon erfarenhet hur dessa element kompletterar varandra, om det överhuvudtaget är bra med denna kombination?
 
Kompletterar gör det, men frågan är om det är så lönsamt jämfört med en el-vattenberedare på sommaren och vedeldning på vintern... Rent ekonomiskt ger solen mest då man kan få den att ersätta eller komplettera dyr elvärme eller liknande (Mars ,April, kanske maj & september,,) Har man stort varmvatten behov den varma årstiden (Tonåringar och/eller pool) kan det nog vara värt att överväga..men om man då fortfarande kan elda med ved istället lönar sig egentligen inte solfångare.. Men kan ge bekvämligheten att slippa elda..


(November--Januari skall man inte hoppas på mycket tillskott alls från solfångare öht..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.