Mitt vanliga sätt är att sätta en maskeringstejpremsa där jag ska borra (för att undvika slint) och borra med betongborr utan slag. I nyuppsatta kakel verkar det vara glest med fixsträngar bakom (låter ihåligt) så finns det bättre metoder som inte förstör? Ska man använda särskilda kakelborr?
 
Testa det. Själv föredrar jag pinnfräs till rondellen. Snabb å smidigt (y)
 
Pinnfräs till rondellen? Jag fattar noll...
 
Thomas_Blekinge skrev:
Pinnfräs till rondellen? Jag fattar noll...
Se länk: http://www.luna.se/artikel/5295850/212920014/
Observera att bilden är missvisade. Smala dimensioner ser ut som en pinnfräs, inte en hålsåg.
 
E
Tårtspade (keramik-/glasborr) eller kgc super.

Markera på plattan där borrhålet ska vara, sätt borr och maskin mot plattan och tryck till utan att borra. Det ska krasa till i glaseringen på plattan, sen är det bara att köra.
Det blir ungefär som att körna innan man borrar i stål.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vilken dimension pratar vi om? Doshål eller skruvhål?
 
Borrade i kakel för första gången nyligen. Var lite nervös innan, men det var inga större problem.

Köpte en kakelborr 6mm. Satte maskeringstejp och körde försiktigt.

Risken är dock stor att borren glider innan du får grepp. Så det är det var den största svårigheten.

Bra tips att "trycka till så att det krasar".
 
Tack för tipsen! Det blir skruvhål.
 
Ett tips kan ju vara att köpa en kakelborr och några kakelplattor att öva på, det är inte svårt men jag förstår hur det känns
 
Krilleman
Köp inte heller den billigaste kakelborren du hittar!
 
Silverfärgat forstnerborr i metall för precisionshåltagning i trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att en vanlig vass hss borr fungerar hur bra som helst.
 
Gavel skrev:
Ett tips kan ju vara att köpa en kakelborr och några kakelplattor att öva på, det är inte svårt men jag förstår hur det känns
Bra idé! Jag har kakelplattor efter gårdagens renoveringsprojekt så det skulle räcka till en hel utställning! Då ska jag köpa Julas kakelborr, dyrare kan jag inte motivera med mitt enkla projekt.
 
Tänk även på att inte borra med hög hastighet, kakelborrar ska skära sig genom emaljen och leran.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har en bytta med vatten brevid och kyler borret så fort det börjar ryka(2-3 sek). Då håller borret till många hål.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.