Hej!
För några år sedan började bokföra min privatekonomi som om det vore ett företag, med kontoplan och verifikationer. Inledningsvis skedde det som en utbildningsåtgärd och det har varit oerhört intressant och givande. Jag har längs med resan lärt mig massor om bokföring och nu har det nästa blivit lite av ett beroende eftersom jag har stenkoll på ekonomin...
En sak jag dock gått litet bet på är hur jag ska tänka kring "årets skatt" - konto 8910.

Om det hade varit ett företag så har jag förstått att man bokför den skatt man betalar på månadsbasis på skattekontot 2510 och att det därmed blir något som påverkar balansräkningen men inte resultaträkningen förrän vid årsbokslut och när deklarationen blivit godkänd då en justering görs mellan 2510 och 8910.

Idag bokför jag årets skatt direkt (på månadsbasis) på konto 8910. Det gör ju att jag får en bild av ett beräknat resultat efter skatt varje månad, vilket är trevligt (så länge det är svara siffror...). Men här upplever jag att det blir tokigt utifrån ev. skatteåterbäring/kvarskatt? Den ekonomiska transaktionen sker ju i Q1-Q2, men påverkar ju krasst sett resultatet för föregående år.

Borde jag bokföra inkomstskatten som skatteskuld och nöja mig med att se resultatet i balansräkningen? Eller har ni kloka kluriga proffs på bokföring smarta idéer om hur jag borde göra? Hjälp. =)
 
Du kommer säkert få kloka svar här, men tipsar ändå om Rika tillsammans-forumet. Bra för alla ekonomifrågor!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
8910 tar mitt program fram åt mig vid bokslutet beräknad på resultatet motbokas mot 2512 beräknad skatt. Sedan ska man också bokföra slutskatten efter att man får det beskedet från skatteverket.

Skärmklipp av ekonomisk verifikation, innehåller konton och transaktioner, rödmarkerad personlig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
8910 tar mitt program fram åt mig vid bokslutet beräknad på resultatet motbokas mot 2512 beräknad skatt. Sedan ska man också bokföra slutskatten efter att man får det beskedet från skatteverket.

[bild]
Det är nog här jag hamnar i funderingen. Idag bokför jag mina inkomster så att bruttolön bokförs som en intäkt (konto 3400), skatten drar jag direkt på konto 8910 och nettolön går in på 1921 (mitt lönekonto). Jag är ju inte ett AB så det är ju inte frågan om någon löneskatt?
Borde jag bokföra den preliminära skatten på 1630 istället under året och avvakta med 8910 till bokslutet?

Om jag gör det så kommer det ju inte att påverka resultaträkningen - resultatet kommer ju att se väldigt trevligt ut eftersom årets skatt inte är med förrän vid bokslutet? Som jag skrev i mitt inledande inlägg - kommer resultatet endast framgå av balansräkningen? (eller här tänker jag kanske fel?)
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
R Rikard S skrev:
Det är nog här jag hamnar i funderingen. Idag bokför jag mina inkomster så att bruttolön bokförs som en intäkt (konto 3400), skatten drar jag direkt på konto 8910 och nettolön går in på 1921 (mitt lönekonto). Jag är ju inte ett AB så det är ju inte frågan om någon löneskatt?
Borde jag bokföra den preliminära skatten på 1630 istället under året och avvakta med 8910 till bokslutet?

Om jag gör det så kommer det ju inte att påverka resultaträkningen - resultatet kommer ju att se väldigt trevligt ut eftersom årets skatt inte är med förrän vid bokslutet? Som jag skrev i mitt inledande inlägg - kommer resultatet endast framgå av balansräkningen? (eller här tänker jag kanske fel?)
Bolagsskatt är ju något som bara bolag betalar så det blir ju svårt att lösa :)
 
Finns det inte en kontoplan anpassad för enskild firma?
Det är ju mer likt en privatekonomi tänker jag?
 
  • Gilla
Rikard S
  • Laddar…
Du kan ju låsas att din löneinkomst är omsättning och löneskatt är bolagsskatt, fast det faller på att vi bolag kan dra inköpen mot vinsten

Edit: jag bokför intäkter på 3010
 
R Rikard S skrev:
Det är nog här jag hamnar i funderingen. Idag bokför jag mina inkomster så att bruttolön bokförs som en intäkt (konto 3400), skatten drar jag direkt på konto 8910 och nettolön går in på 1921 (mitt lönekonto). Jag är ju inte ett AB så det är ju inte frågan om någon löneskatt?
Borde jag bokföra den preliminära skatten på 1630 istället under året och avvakta med 8910 till bokslutet?

Om jag gör det så kommer det ju inte att påverka resultaträkningen - resultatet kommer ju att se väldigt trevligt ut eftersom årets skatt inte är med förrän vid bokslutet? Som jag skrev i mitt inledande inlägg - kommer resultatet endast framgå av balansräkningen? (eller här tänker jag kanske fel?)
1630 ska du bara bokföra exakt de transaktioner som finns där. Man gör ett utdrag från skattekontot varje månad och bokför de poster som finns.
 
Hej AndersMalmgren och mojjen. Först och främst, tack för att ni bidrar med inspel, det hjälper mig verkligen i att bena i den här frågan ytterligare. Parallellt är frågan postad, på rekommendation av genomklok, i Rika tillsammans-forumet och jag kommer att göra vad jag kan för att sammanfatta vad jag tar ut av båda diskussionerna och publicera mina reflektioner i båda trådarna. Det är väl det minsta man kan begära när det sker korspostningar (om än det nu är två olika forum). =)

Hela den här diskussionen hjälper mig att förstå och analysera vad det egentligen är för fråga jag söker svar på. Det hade jag nog inte helt klart för mig när diskussionen började.

Konkret tror jag att mitt problem handlar om hur jag ska hantera differens mellan den skatt jag har betalat (minus avdrag för t.ex. ROT/RUT) och den slutliga skatten.
Under året bokför jag sånt som leder till årets skatt oavsett om det är en debitering i form av skatt på lön eller kreditering i form av RUT/ROT-tjänster. Det jag inte har fångat hitintills är ränteavdrag - rätt eller fel - eftersom jag valt att inte jämka. Det här innebär ju att jag vid året slut har ganska god koll på hur stor årets skatt är men jag vet också att jag har en fordran på skatteverket.
Jag tror att det här är pudelns kärna:

Vid årets slut finns en differens mellan vad jag har betalat in till skatteverket och vad jag borde ha betalat in. Detta oavsett om jag har hanterat ränteavdrag eller inte (något fel kommer det ju sannolikt att bli).
Det slutgiltiga skattebeskedet i april-maj 2024 bör väl(?) leda till att årets resultat och årets skatt för 2023 påverkas? Och då blir nog min huvudfråga: hur borde mina verifikat se ut och vilka datum borde de bokföras så att de slår mot rätt år?

Om någon har lust att konkretisera så är detta kontonumren jag använder idag:
1921 - Lönekonto
3400 - Lön
8910 - Årets skatt
8999 - Årets resultat
I dagsläget används inget 25-konto (fast det kanske jag borde?).

Tack på förhand!
 
Som utlovat återkopplar jag med det svar jag uppfattar att det har landat i.
Vill man läsa om detaljerna så finns det här:
https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-bokfor-jag-arets-skatt-privatekonomi/68806

I korthet:

Jag kommer att fortsätta bokföra mina avdragna skatter genom att debitera konto 8910 på månadsbasis. På samma sätt kommer jag att göra med avdrag för RUT/ROT-tjänster, vilka kommer att kreditera samma konto. Senast vid årets slut gör jag en kontroll mot skatteverkets tjänst "Räkna ut din skatt".
https://app.skatteverket.se/rakna-s...trakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter
Eftersom jag har väldigt bra koll på mina siffror bör jag därmed kunna få en ganska exakt uträkning på vad jag borde betala/få tillbaka. Vid årsbokslut gör jag således en bokning av differensen mellan det jag har betalat in och det jag borde ha betalat in på ett 25-konto. På så sätt får jag ju en skuld (eller en tillgång) som fixar till resultatet för året.
När sedan slutgiltigt skattebesked kommer under våren så vänder jag det mot 25-kontot. Förhoppningsvis stämmer detta helt och fullt, om så inte är fallet får det belasta nästa års resultat.

Det borde vara good enough. Om inte annat får jag återkomma om ett år (som jag skrev i den andra tråden).

Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert i detta men jag tror det hade varit enklare att du bokfört som brukligt vid enskild firma istället för att du som nu låtsas att du har ett AB. Det blir bara en massa bokförande i onödan........
 
S Stefan1972 skrev:
Nu är jag ingen expert i detta men jag tror det hade varit enklare att du bokfört som brukligt vid enskild firma istället för att du som nu låtsas att du har ett AB. Det blir bara en massa bokförande i onödan........
Hej Stefan. Du har säkerligen alldeles rätt. På gott och ont när man lär sig själv så är det lätt hänt att man går över ån efter vatten, av ren okunskap. Jag är inte klar på vad "brukligt" är så har du lust att förklara eller peka mig i någon lämplig riktning för att läsa på så gör jag gärna det.

Att bokföra sin privatekonomi är väl, per definition, overkill... ;) Men eftersom jag ser det som en form av kompetensutveckling så har det ju ett annat värde en bara onödig administration.:)
 
Tror du får boka ett virtuellt företag för att lära dig. Eller köra enskild firma. För stor skillnad på AB och privatperson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.