Vi ska bygga en friggebod och ska isolera denna. Byggsatsen vi utgår från har 45x145 takbjälkar och råspont på detta.

Kan jag skapa en luftspalt genom att spika board uppepå takbjälkarna, sedan läkt på boarden rakt ovanför takbjälkarna och sist råsponten på läkten. Som övre konstruktionen.

Eller måste jag sätta råspont direkt på takbjälkarna och sätta läkten på sidorna av takbjälkarna och så passa in board mellan takbjälkarna. Som nedre konstruktionen.
 
  • takbjälklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att göra enligt alternativ 1 och det är sannolikt också det enklaste!
 
Behövs boarden egentligen eller kan jag lika gärna sätta vindpapp? Taket är låglutande med 7 graders lutning om det gör någon skillnad. Om jag måste har board, måste jag ha vindpapp under (eller över?) den också?
 
Redigerat:
Mja, bra frågor faktiskt för det är inte så himla självklart.

Board är bra för att det är tillräckligt styvt för att hindra att luftspalten trycks ihop av isoleringen. Men board är inte helt vindtätt iom alla skarvar. Själv tätade jag mellan skarvarna med silikonfog.

Gör som du tycker men konstruktionen bör skapa en luftpalt över hela taket och isoleringen bör ha ett vindskydd mot luftspalten!
 
Redigerat:
Kan ju egentligen lika gärna köra "all in" och sätta vindskydd och sedan board. Kostar ju så få kronor att veta att man gjort så bra man kunnat.
 
Är det 120 cc så lägg en läkt till på mitten, enligt alt1 läggs den löst, alt2 så nästs den så att spiken inte går igenom råsponten. Jag hade kört alt 1 då passar 145 isoleringen bra också. Dock får du tänka på att takfoten underifrån kan bli lite ful då man ser läkten.
 
Det är nog snarare cc600 på takbjälkarna. De ligger från gavel till gavel istället för från långsida till långsida. Takfoten hade jag nog tänkt klä in så det löser sig med den biten. Alt. 1 känns som vinnaren här nu när jag fått litet mer input.

Tack för svar.
 
Har samma frågeställning fast med huset.
skapa en luftspalt i efterhand med masonit och läkt som tryckes mot insida svall och sedan pressas dit av lösull.
Alternativt lägga distanser på utsidan och nytt svall. genomborra båda med mögelstoppers högt upp. fylla med lösull mot befintligt svall

Nån som gjort detta och har erfarenheter???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.