Hej på er,

Har ett hus byggt -76, där det finns en oisolerad betongplatta.
Ovan detta låg plastfolie, träreglar, samt isolering och sen trägolv.

Ska direkt säga att jag INTE hade problem med fukt, utan att tanken var att få ett stabilt golv, där jag samtidigt lägger in golvvärme.

Nu är allt borta ner till betongen, samt att jag jämnat ut med flytspackel för att på en jämn yta att bygga upp.

Tanken är att bygga enligt följande:

Betongplatta
Flytspackel
Cellplast 20mm + 30mm ( lägga om alla VP rör etc i det nedre lagret )
Fiberduk
Armering
Golvvärmerör
35mm flyspackel på detta för att få ett självbärande golv.
Klinkers

De frågor jag har är,

Ska jag ha plastfolie mellan betongen och cellplasten ?
Känns om det kvittar, då Cellplasten gör samma sak ?!

Något annat att tänka på ?
 
Cellplast är diffusionsöppen obs obs...det är inte plastfolie...
Din konstruktion är fel! Du kan få mycket stora fuktproblem då golvärmen transporterar fukt genom annars torr betong med ångtrycket.

Jag skulle titta på platonmatta och ventilera i kanterna på bjälklaget eller titta på annan konstruktion som gör att du slipper spackla undergolvet .
20 mm eps med vp rör ..platon...eps fuktspärr govvärmeskivor spackel klinkers
 
Det är redan spacklat på betongen för att jämna ut.

Men om Cellplasten inte är diffusionstät då kommer det ut genom fogarna på klinkern ?
Alternativt är ju att lägga in plastfolie på betongen precis som det var innan...
 
Problemet är nog att cellplasten inte klarar av att släppa igenom all fukt utan att den vandrar upp i väggarna så har du träväggar runt om så är det inte så bra. Då bör du nog ha ventilerat platongolv under cellplasten. Hade inte flytspacklat på cellplast utan använt minst 6-7 cm betong/slipsats. Risken är att flytspacklet inte räcker till. Och dessutom är det dyrt som knark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.