Hej!

På den bifogade bilden ser ni nu hur jag tänkt bygga front-gavlen på mitt garage.
Takstolar kommer jag beställa så de räknar jag med att de blir ordentlig dimensionerade av leverantören.

Samtliga gråfyllda partier på bilden är 125*125 mm.
Övervåningen är tänkt som en enkel gäststuga.
Portöppning är 4085 mm bred.

Jag undrar nu om 125*125 mm är tillräckligt för en balk över porten eller om jag bör söka efter någon form av limträbalk?
Kanske finns det någom fiifig formel att beräkna detta värde med?


Stort tack på förhand.

Fredrik
 
  • front_ques.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är nog inte rätt persoin att svara, men jag ser inga mått, vilket de som brukar kunna ge bra beräkningar här bör behöva.

Rent spontant så ser det ju inte ut som balken kommer att ta någon last. Du har ju takstolen vars hanbjälke kommer att få ta lasten.

Däremot så är det nog stor risk att det blir en ganska besvärlig dimensionering av takstolen. Det ser ut att vara lång spännvidd. Och om man skall kunna vistas på våningen ovanför så blir det rejäl belastning på golvbjälkarna.
 
Hej!

Tack för inlägget!

Ja det är skumt att bilderna blir så förminskade.
På bilden jag laddade upp syns måtten tydligt.

Men bredden på garaget är 5535mm och cc måttet mellan ytterväggarna är då ca 5400mm.
Bredden på porten är 4085mm.

Spelet mellan reglarna på var sida om porten är 475mm. Alla fyra reglar i fronten tänkte jag se till att de är 125*125.

Alla svar tas tacksamt emot.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Lyckades förstora måtten!

Mvh
Fredrik
 
Man måste först och främst veta tyngden av väggen ovanför porten. Är det träpanel eller rent av murblock?
 
Hej!

Tack för svaret!

Det kommer vara träpanel.
Övervåningen är även tänkt att man ska kunna gå på.

Kan det vara så att du med någon formel kan räkna ut lämplig dimension?

Mvh
Fredrik
 
fredand44 skrev:
Hej!

Tack för svaret!

Det kommer vara träpanel.
Övervåningen är även tänkt att man ska kunna gå på.

Kan det vara så att du med någon formel kan räkna ut lämplig dimension?

Mvh
Fredrik
Det lär nog inte räcka med en balk över öppningen!
Om du vill kunna få in en bil måste du säkert ha ngt som bär även längre in i garaget.
För att kunna räkna på balkarna måste du bestämma hur tätt de ska sitta.

Med den fria längd du angett kan jag direkt säga att med balkar cc 600 måste du använda limträ- eller stålbalkar.
 
Om takstolarna är dimensionerade för att bära ett golv vid den spännvidd som du talar om, så tror jag inte du behöver någon balk alls över porten, det blir liksom tårta på tårta. Tyngden av en trävägg är inget att bekymmra sig för.

Behöver du bygga ner väggen från takstolen för att porten skall passa, kan du lägga en balk, men eftersom denna kan skruvas fast i takstolen behöver den ingen speciell bärighet.

Nu är jag elektronikingenjör och inte byggare, så ovanstående är bara grundat på lite teknisk allmänbildning, inte specialkunskaper.

(I mitt bygge vilar en takstol på balken över porten och där gick det åt rejält med stål som jag beräkande själv, men det är en annan historia. Bygget står dock fortfarande :))
 
Bjälken över porten är ett litet problem, ta dig en fundrare på golvet istället!

Jag tror inte du kommer få takstolar som är klarar av golvet på vindsvåningen och gör de det så blir de groteskt dyra (och onödigt dyra). Mitt garage har liknande mått och jag valde takstolar med dimensionen 220 eftersom det var gränsfall mellan det och 195, cc 1200. Jag har beställt golvbjälkar 75x220, 5300 långa. Dessa tillsammans med takstolarna ger cc 600 och ska klara vindsgolvet även om svajet antagligen blir större än vad man skulle tolerera i ett boningshus.
 
injonil skrev:
Bjälken över porten är ett litet problem, ta dig en fundrare på golvet istället!

Jag tror inte du kommer få takstolar som är klarar av golvet på vindsvåningen och gör de det så blir de groteskt dyra (och onödigt dyra). Mitt garage har liknande mått och jag valde takstolar med dimensionen 220 eftersom det var gränsfall mellan det och 195, cc 1200. Jag har beställt golvbjälkar 75x220, 5300 långa. Dessa tillsammans med takstolarna ger cc 600 och ska klara vindsgolvet även om svajet antagligen blir större än vad man skulle tolerera i ett boningshus.
Enl skissen ska det inte vara takstolar!
Ser ut som balkar som möts i mitten.
 
Hej!
Tack för alla svar!

Man kan ju säga att disskusionen gick över till att även behandla takstolar vilket var lika intressant för mig!

Toppen om Injonil kan ta en titt på följande fråga:
Ja min tanke är att ha cc 1200 mellan takstolarna, mellan varje takstol ligger även en golvbjälke.
Så cc-måttet mellan samtliga bjälkar som utgör golvet blir cc 600mm.
Om jag förstod dig så har du dimensionen 75*220 i golvbjälkarna, men hur ser dimensionen ut på hanbjälken på dina takstolar? *220*x?
Toppen även om du har lust att avslöja om du köpte dina takstolar och ungefär vad de kostade?
Upplever du att svajet är stort på ditt vindsgolv?

Enormt stort tack till alla!
Mvh
Fredrik
 
Mina takstolar är 45x220 men det är köpta takstolar så jag vet inte vilken klassing det är. Vet inte heller pris eftersom det ingick i en byggsats.

Jag håller precis på att smälla upp själva stommen så jag har inte kommit så långt så att jag kan testa svikten på golvet. Men eftersom det ligger lite på gränsen så ska jag kortla minst varannan meter och skruvlimma golvspån ovanpå. Det blir säkert tillräckligt bra!
 
Byggde ett nästan identiskt hus förra sommaren. Bredd 6m, bjälkar 600 cc, takstolar 1200 cc, 45 gr vinkel.

Bjälkarna är 45x220, likaså hanbjälkarna. DOCK är det stödjande väggar ungfär på mitten, så jag håller med om att du inte kommer att klara 6 m med 220 mm bjälkar.

Takstolarna och bjälkar i klassat virke kostade tillsammans 11-12000 från takstolsfabrik här på Gotland.
 
Jo, vanligt virke kan bli knepigt. Jag har exakt 5m mellan väggarna. När man ligger så där på gränsen så kan nog dina extra centimeter med 5,4m göra ganska stor skillnad.

Köpter du vanliga takstolar så får du en kattvind. Avståndet på vinden mellan väggarna blir alltså betydligt kortare än på nedervåningen, minst 2m kortare. Det GÅR att bygga en lösning där du hjälper till genom att hänga upp golvet i takstolarna från kattvindens reglar. Dock krävs nog en hel del extra arbete och takstolarna måste vara något överdimensionerade för att klara denna ytterligare last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.