Hej!

Ska nu ta tag i altanbygget och jag kommer att bygga runt huset i sektioner.
Nu har jag tänkt bygga om trappen till entrén och ska i samma veva bygga altan mellan hus och garage samt en liten altan bakom garaget som man kan sola på.
Men hur bör jag göra när jag ska börja regla? Får olika tips från olika personer hela tiden så jag börjar bli väldigt fundersam.
Jag hade tänkt gräva ner lite av grus/jord som ni ser på bilderna för att sedan lägga markduk och sedan på med lite grus igen. Huset är byggt på berg så ca 20 cm ner är det berg och grus samt jord ligger väldigt packat nu.

Sedan hade jag tänkt sätta en regel i garaget med fransk träskruv då lutet på marken nu är från huset mot garaget, och sedan ställa en regel på sten närmast huset för att bibehålla lutningen med tanke på vattnet. På baksidan sedan så tänker jag göra likadant, regel i garaget och sedan utåt från garaget låta reglar vila på sten.

Är detta en bra idé eller bör jag göra på något annat sett? Får mycket förslag om stolpskor och liknande men då jag har berg inte så djup så känns det som att jag måste borra och gjuta dem i berget och det känns som onödigt jobb.

Alla tips och förslag är välkomna!

Framsida:
image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Motsatta sidan (baksida):
image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det räcker gott att ställa reglarna på vanliga trädgårdsplattor. Säg till om du vill ha hjälp med dimensionering av bärlinor och golvreglar.
 
Ja jag sitter och räknar på detta just nu.
Det är 265 cm mellan garage och hus och garaget är 1440 i långsidan. Hur tätt bör man sätta reglar? Har hört 30 cc från någon men då går det runt 130 löpmeter regel bara mellan garage och hus. Räcker det inte att man sätter 60cc?

Edit: gick ut och mätte garaget då min gamla ritning sa 14.4 meter längd på garaget vilket lät jäkligt tokigt. Visade sig att det var 6.70 meter så det blir cirka 20 reglar om cc är 30. För kort?
 
Redigerat:
Du behöver inte regla cc 300.
 
För tralltjocklek 28 mm räcker det med cc 600
 
Okej kommer att köra på 600.

Men när jag ska ha upp reglarna, ska jag låta konstruktionen vila på plattor överallt? Eller ska jag fästa en regel i garage eller hus? Har hört att fasaden kan täppas till så att den inte kan andas om man gör detta men i mina ögon hade det väl blivit stabilare?
 
Olika skolor, olika svar. Vissa säger att man inte ska sätta i fasaden, själv kollade jag med två snickare och husleverantören och jag har satt fast i fasaden och använt plattor på resten, med lite asfaltsmatta i mellan trä och platta, och grus under plattorna.
 
Går bra att fästa i fasaden men det är bra att använda distanser bakom regeln för att få en luftspalt.
 
Okej vad är det för distanser? Egna i trä eller något man köper i metal för att undvika fukt mellan trä och fasad?
 
Plast är bäst, finns plastkassar du kan köpa. Räcker med 10 mm.
 
Okej, har bestämt mig för att fästa reglarna i väggarna, men hur långa bör den franska träskruven vara för att det ska hålla bra? Regeln jag kommer sätta mot väggen är 45x145 mm. Läste någonstans att man ska ha dubbla längden inne i huset, alltså 45x2=90? Så skruvar som är 120mm alltså eller är det för långt?
 
Vill helst sätta regeln under träfasaden, men vad är det för material och går det med fransk träskruv eller behöver jag fasadplugg? Har krypgrund så det är husets grund. Tänkte gräva bort lite mer sand som ligger där och sätta regeln där isåfall. Anledningen till att jag helst sätter regeln där är för att garaget ligger lite lägre så det kommer se konstigt ut om altanen går upp en bit på garagets vägg.
Kan det vara betong eller något?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.