Hej,

Behöver tillfälligt plugga vattenrören under diskhon för att inte behöva ha allt vatten avstängt då vi renoverar köket.

Nån som vet exakt vilken typ av lock eller propp/mutter som bör användas för dessa?
 
  • Två rörledningar med metallkopplingar framför vit texturerad vägg. Rörstöd synlig. Tecken på användning och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenflöde genom en avstängd metallventil med gängade kopplingar, synlig textur och bakgrund av vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två genomskinliga filter med sediment, kopplade till bruna rör mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Clurre skrev:
Hej,

Behöver tillfälligt plugga vattenrören under diskhon för att inte behöva ha allt vatten avstängt då vi renoverar köket.

Nån som vet exakt vilken typ av lock eller propp/mutter som bör användas för dessa?
Kan tillägga att jag tidigare har visat bilden och ställt samma fråga till butikspersonal på Bauhaus vvs avdelning, men kom hem med två lock som ej passade.
 
Det där ser ut som något plockihop redan som det är nu, så det är inte helt lätt att svara på. Kan du ta en bild på ovansidan på muttrarna på kranens anslutningar så kan det finnas något ingraverat där som kan ge en ledtråd.

Går det att dela kopplingen här:

Två rör med kopplingar mot en vägg, möjligt läckage där rött streck finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det i så fall ut mellan? Är kopplingen för PEX-slangen en halvkoppling så finns det många möjligheter.
 
Krilleman
Jag är inne på samma spår som PNO.

Det ser onekligen ut som en halvkoppling från LK.

Dela kopplingen enligt det röda strecket.
Det bör finnas en planpackning där innanför!
 
  • Gilla
BebHbg
  • Laddar…
C Clurre skrev:
Kan tillägga att jag tidigare har visat bilden och ställt samma fråga till butikspersonal på Bauhaus vvs avdelning, men kom hem med två lock som ej passade.
Det misstaget har jag också gjort. Därefter har jag alltid skruvat bort och tagit med mig delen jag vill plugga och sedan själv letat fram rätt lock på Bauhaus. Om du skruvar bort den kopparfärgade delen och tar med den borde du kunna hitta rätt själv.
 
AXS
Om du ska byta blandaren så knipsa av röret och ta med muttern.

Köp även två balofixer så blir det enklare att byta blandare i framtiden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Om du ska byta blandaren så knipsa av röret och ta med muttern.

Köp även två balofixer så blir det enklare att byta blandare i framtiden.
Precis, två ballofixer är steg ett. Nu skall bara rätt modell hittas, men det har du ju redan fått hjälp med ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.