Jag har en gästtoalett som ska målas om och då funderar jag lite på om man ska köra vanlig färg eller våtrumsfärg. Det hade varit praktiskt med en färg som tål vattenstänk då det alltid kommer lite på väggen runt tvättstället. Samtidigt vill jag inte ha klibbiga väggar. Hur blir egentligen strukturen i dagens våtrumsfärger? Blir det plastigt och klibbigt?
 
  • Gilla
gubo
  • Laddar…
Lite plastig, ganska blank. Som hårt gummi tycker jag.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Behövs ej våtrumsfärg. Sitter det kakel ovan handfat?
 
Tack för svaren. Misstänkte att våtrumsfärgen hade lite trista estetiska egenskaper. Väggarna är rätt mjuka, består av någon tjock masonite, så tror intr det blir tillräckligt styvt för att man ska sätta kakel. Hade därför bara tänkt att ha målat ovanför tvättstället. Inser ju att detta inte är en klockren lösning, men visst borde vanlig väggfärg hålla rätt bra i åtminstonde 5 år? Eller finns det några andra bra alternativ?
 
Känns inte optimalt med vanlig väggfärg på en toalett. Våtrumsfärgen blir inte klibbig. Den blir till en hård vattentätt yta som är lätt att torka av. Våtrumsfärg kan man bryta i vilken kulör man önskar.

Du kan också själv tapetsera våtrumstapet, då finns flera monster och motiv att välja på och likaså där blir väggen vattentät med denna tapet. Du kan tex göra en fondvägg med tapet och göra resten av väggarna med vit våtrumsfärg.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...atrumstapet/?gclid=COv2pdC9qtECFU7gGQodQ9wLBw
 
Redigerat:
Vanlig väggfärg kommer fungera bra, den tål småstänk utan problem i 5 år.

Vill du ändå ha en våtrumsfärg som är så nära vanlig färg som möjligt så välj Jotun Lady våtrumsfärg. Den är förhållandevis matt.
 
När man står upp och kissar så flyger förvånandsvärt mycket utanför toaletten men som man inte ser, inte kul att låta väggen suga upp urinen om man tar vanlig väggfärg. Våtrumsfärgen suger inte åt sig detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.