HOBBY ARCHITECT
Jag har som hoppy att rita hus bara för jag är fascinerad av arkitektur. Jag skulle aldrig klara att bli arkitekt men har ritat lite i SketchUp och tänker att man kanske skulle kunna jobba som en sån som ritar planskisserna för husföretag (eller mäklarfirmor).

För det är ju ändå arkitekten som bestämmer planlösningen, men bara att rita upp det kan väl inte vara så svårt? Bara att lära sig det programmet just dom använder.

Hur blir man sån... vad har dom för utbildning... Några tips, tankar och råd? Kan man bara skicka ett mail till ett husföretag och fråga om dom vill ta emot en praktikant för att så småningom rita upp husen...?
 
Ofta är väl arkitektens uppdrag just att rita, bestämma och veta vad som blir bäst. Sen får byggingenjören uppgift att lösa konstruktionen, och göra ritningarna, dvs hur arkitektens drömmar faktiskt ska byggas.
Tyvärr tror jag inte att det så ofta finns ett mellansteg som bara ritar planskissr, utan arkitekten ritar sina drömmar själv i lämpligt program.
Nyutexaminerade byggingenjörer jobbar nog ofta som ”CAD-slavar” och ritar på arkitekters och byggingenjörers uppdrag.
Kan du inte satsa på arkitekt tror jag att det du i så fall ska satsa på byggingenjör, då kan du säkert få rita så mycket du orkar.
Treårig högskoleutbildning, och sannolikt betydligt enklare att komma in på än arkitekt. Börja med tekniskt basår om du inte läst natur eller teknik på gymnasiet.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Vi har en del som gått 2 årig KY utbildning i CAD, kanske finns något liknande för byggbranschen. Men ska man rita hus kräver det ganska bra koll på etablerade standarder och krav. Bolla fram ideer för bra planlösningar går nog fortare på hederligt papper ändå, snabbare iterationer där det inte är supernoga med exakta mått.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk]

[länk]
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag skulle aldrig klara att bli arkitekt
 
HOBBY ARCHITECT
F fredrik.johansson skrev:
Ofta är väl arkitektens uppdrag just att rita, bestämma och veta vad som blir bäst. Sen får byggingenjören uppgift att lösa konstruktionen, och göra ritningarna, dvs hur arkitektens drömmar faktiskt ska byggas.
Tyvärr tror jag inte att det så ofta finns ett mellansteg som bara ritar planskissr, utan arkitekten ritar sina drömmar själv i lämpligt program.
Nyutexaminerade byggingenjörer jobbar nog ofta som ”CAD-slavar” och ritar på arkitekters och byggingenjörers uppdrag.
Kan du inte satsa på arkitekt tror jag att det du i så fall ska satsa på byggingenjör, då kan du säkert få rita så mycket du orkar.
Treårig högskoleutbildning, och sannolikt betydligt enklare att komma in på än arkitekt. Börja med tekniskt basår om du inte läst natur eller teknik på gymnasiet.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi har en del som gått 2 årig KY utbildning i CAD, kanske finns något liknande för byggbranschen. Men ska man rita hus kräver det ganska bra koll på etablerade standarder och krav. Bolla fram ideer för bra planlösningar går nog fortare på hederligt papper ändå, snabbare iterationer där det inte är supernoga med exakta mått.
Så ni tror alltså inte att det finns ett jobb på husföretag och arkitektfirmor där det är någon som bara ha som jobb att göra bilderna på planlösningarna. Alltså inte lägger sig i hur det ska vara, bara gör själva ritningen. Förstår ni skillnaden?
 
Enklast är väl att ta kontakt med nån typ av byggkonsult firma eller en husfirma och höra dig för.
 
HOBBY ARCHITECT
nino nino skrev:
Enklast är väl att ta kontakt med nån typ av byggkonsult firma eller en husfirma och höra dig för.
Ja, det får jag göra.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så ni tror alltså inte att det finns ett jobb på husföretag och arkitektfirmor där det är någon som bara ha som jobb att göra bilderna på planlösningarna. Alltså inte lägger sig i hur det ska vara
Nej det är nog kört.
När man väl ritat upp plan, sektion och fasader så är det bara några klick borta tills man har alla 3-D skisser, vyer, måttsättning mm färdiga.
Takkonstruktion lämnar nog de flesta över till en takstolsfabrik, eller använder samma programvara som de har.
Och uppreglingen är väl nu för tiden inget bekymmer, eftersom man har mycket tjockare väggar än vad som behövs för att bära upp övervåning/tak. Just för att få in all isolering.

Nej, göra bilderna sköter nog datorerna/CAD-programmen om bäst själva.
 
D
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så ni tror alltså inte att det finns ett jobb på husföretag och arkitektfirmor där det är någon som bara ha som jobb att göra bilderna på planlösningarna. Alltså inte lägger sig i hur det ska vara, bara gör själva ritningen. Förstår ni skillnaden?
Nej, det finns tillräckligt många juniora arkitekter och byggingenjörer för att klara av själva ritandet. De allra mest repetitiva uppgifterna håller dessutom på att automatiseras i större och större utsträckning.
 
HOBBY ARCHITECT
Man kanske får satsa på mäklarfirmor istället. Ser att dom inte alltid har planskiss i sina annonser vilket jag som Hemnet-knarkare tycker är väldigt irriterande. :)
 
Ska du lyckas få en mäklarbyrå att anställa eller anlita dig måste du nog se till att du gör planskisserna MYCKET bättre än vad de är idag, gissningsvis gör mäklarna dem själva idag själva på någon timme och det blir ju hyfsat. De säljer sina hus åtminstone, då är de nöjda.
Vill du rita hus måste du nog skaffa dig en utbildning.
Lycka till! Det är nog inte många som ångrar att man gått en utbildning i ett ämne man gillar!
 
Håller med, leta rätt på en intressant utbildning så kan du nog få ett jobb inom drömämnet i framtiden! Går ju att prata med folk på byggföretag om vad som krävs för att få jobba med att rita hus. Alla älskar väl entusiasm?
 
HOBBY ARCHITECT
F fredrik.johansson skrev:
Ska du lyckas få en mäklarbyrå att anställa eller anlita dig måste du nog se till att du gör planskisserna MYCKET bättre än vad de är idag, gissningsvis gör mäklarna dem själva idag själva på någon timme och det blir ju hyfsat. De säljer sina hus åtminstone, då är de nöjda.
Vill du rita hus måste du nog skaffa dig en utbildning.
Lycka till! Det är nog inte många som ångrar att man gått en utbildning i ett ämne man gillar!
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller med, leta rätt på en intressant utbildning så kan du nog få ett jobb inom drömämnet i framtiden! Går ju att prata med folk på byggföretag om vad som krävs för att få jobba med att rita hus. Alla älskar väl entusiasm?
Klart det måste vara lite tydligare ritningar och i andra program, men frågan är vad för slags utbildning som behövs. Jag är sjukpensionär för att jag är stresskänslig så kan inte plugga 100% t.ex. Kan knappt jobba 50%. Men visst, utbilda sig kan ju vara kul också. Är nog för gammal för att drömma om en karriär så, vill bara ha lite mer att göra.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Klart det måste vara lite tydligare ritningar och i andra program, men frågan är vad för slags utbildning som behövs.
Den arkitekt/byggnadsingenjör jag har anlitat i över 30 år har "bara" vanlig ingenjörsutbildning på gymnasienivå.
Men han har mycket god blick för hur hus skall utformas och hur man förändrar varsamt och bygger till gamla byggnader.
Och det är nog viktigare än vilken formell utbildning man har.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.