Har försökt komma till rätta med detta en längre period, men utan framgång. Så jag vänder mig till er för tips, råd och idéer.

På bilderna ser ni som en röd hinna och rött gegg som samlas. Jag har rengjort maskinen flera gånger. Rensat filtren. Kollat att inget sitter i pumpen. Kört varma program med specialtabletter. Men det kommer tillbaka.

Såklart förstår jag att man måste rengöra med jämna mellanrum, men det känns som att det kommer tillbaka jättefort. Vi har haft diskmaskin i våra förra bostäder och detta har aldrig uppstått.

Lite kontext
- Vi äter inte särskilt fet mat eller "röd" 😄.
- Den står öppen och torkar ur efter program.
- Är en Siemens från 2017 med Zeolith-torkning (tidigare ägare av vårt radhus köpte den)
- All disk förutom plast verkar ren.

Är detta något som någon känner igen?
Kan det vara stopp någonstans?
Sköljvatten som inte pumpas ut?
Kan den vara så misskött att den är bortom räddning?

Tar tacksamt emot nästa steg. Tycker 2017 är för ny för att behöva bytas.
 
  • Diskmaskinens insida med röd beläggning och avlagringar runt filter och spolarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en diskmaskinkorg från Siemens 2017 med röd beläggning och gegga synligt på korgens hjul och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad använder du för diskmedel, och har du testat att byta till annat märke?
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Testat tabletter och pulver från olika tillverkare, dock aldrig "premium"-tabletter.

Är de verkligen bättre?
 
Det finns något som heter rödmögel som kan uppstå i köksmaskiner. Om man får det har jag förstått att det bara är o byta maskin. Det hände på ett skolkök här för några år sedan.

Det är allt jag vet om rödmögel så du får själv läsa på om det och bedöma om det är vad du har i maskinen.
 
N Niq skrev:
Det finns något som heter rödmögel som kan uppstå i köksmaskiner. Om man får det har jag förstått att det bara är o byta maskin. Det hände på ett skolkök här för några år sedan.

Det är allt jag vet om rödmögel så du får själv läsa på om det och bedöma om det är vad du har i maskinen.
Får kolla upp. Tack!
 
F FkFjun skrev:
Testat tabletter och pulver från olika tillverkare, dock aldrig "premium"-tabletter.

Är de verkligen bättre?
"Premium" och "platinum" och allt vad de heter är dyrare, men det är en relativt liten kostnad att köpa ett paket och testa.

Eftersom du skriver att du bor i radhus antar jag att du har kommunalt vatten. Vet du något om vattnets egenskaper? Ibland kan VA-huvudmannen ha info på sin hemsida, eller åtminstone kontaktuppgifter så du kan ställa frågor.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Premium" och "platinum" och allt vad de heter är dyrare, men det är en relativt liten kostnad att köpa ett paket och testa.

Eftersom du skriver att du bor i radhus antar jag att du har kommunalt vatten. Vet du något om vattnets egenskaper? Ibland kan VA-huvudmannen ha info på sin hemsida, eller åtminstone kontaktuppgifter så du kan ställa frågor.
Ja det är kommunalt. Det är i Stockholm så det ska väl vara mjukt om jag förstår det rätt. Dvs inget behov för salt och dylikt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen
Man brukar få liknande beläggning i tvättmaskinen om man doserar för mycket. Tabletter är tyvärr oftast för stor dos för en disk. Det viktigaste är egentligen att du har några flingor till fördisken. Sedan behöver man inte mycket för att lösa skiten på disken.
Jag hade testat köra några sjöljar med ättika i maskinen för att sedan köra en kastrull program med citronsyra.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Man brukar få liknande beläggning i tvättmaskinen om man doserar för mycket. Tabletter är tyvärr oftast för stor dos för en disk. Det viktigaste är egentligen att du har några flingor till fördisken. Sedan behöver man inte mycket för att lösa skiten på disken.
Jag hade testat köra några sjöljar med ättika i maskinen för att sedan köra en kastrull program med citronsyra.
Precis vad jag just skulle föreslå
 
Vi har en nästan likadan maskin fast från Bosch. När man trycker igång maskinen så är defaultläget "Eco" 50 grader vilket betyder att den diskar i ljummet vatten. Detta läge använder vi aldrig, antingen "Auto" 45 - 65 grader eller kastrull-läget 70 grader någon ggr/vecka. Maskinen är helt ren inuti, aldrig några problem.
 
  • Gilla
FkFjun
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade testat köra några sköljar med ättika i maskinen för att sedan köra en kastrull program med citronsyra.
Det är också bra att testa med något basiskt. Ni kommer väl ihåg högstadie-kemin? Baser löser fett och syror löser proteiner! Så beroende på vad den röda geggan består av, kan den behöva olika kemiska angrepp.
 
MultiMan
Står ingenting om salt. Är det påfyllt regelbundet? Kan finnas stort behov även om vattnet inte är hårt. Vi får prickar på glas mm utan salt, trots väldigt mjukt vatten.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Man brukar få liknande beläggning i tvättmaskinen om man doserar för mycket. Tabletter är tyvärr oftast för stor dos för en disk. Det viktigaste är egentligen att du har några flingor till fördisken. Sedan behöver man inte mycket för att lösa skiten på disken.
Jag hade testat köra några sjöljar med ättika i maskinen för att sedan köra en kastrull program med citronsyra.
Detta ska jag prova. Tog ut varende del som inte satt fastskruvad och rengjorde i badkaret, grundligt med diskmedel. Kör ett dunderprogram på hög temp och lite pulver i förtvätten. Så får vi se om det ger sig. Återkommer med resultat.

Tack alla för tips!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Står ingenting om salt. Är det påfyllt regelbundet? Kan finnas stort behov även om vattnet inte är hårt. Vi får prickar på glas mm utan salt, trots väldigt mjukt vatten.
Vi får inga prickar då allt nog torkas med Zeolith-stenen. Vattnet i kommunen ska vara mjukt, så salt ska inte behövas i normalfallet, men jag testar det om det inte ordnar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.