Det har fallit på min lott att byta ut mosaiken på poolkanten (alldeles för många bitar har trillat av under årens lopp). :)

Nu undrar jag hur jag enklast blir av med den befintliga mosaiken? Vilka verktyg ska jag använda? Barkspade, huggnejsel eller någon maskin?

Så här ser det ut:

ImageUploadedByTapatalk1397404153.174925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OT: Jag ångrar att jag inte kunde vara hemma i fredags då vi hade en plattsättare som jag skulle kunna frågar här som sprättade bort kaklet i köket. Så här ser det ut i köket idag.

ImageUploadedByTapatalk1397404599.948818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar för övrigt det råa utseendet och skulle gärna ha det så. Inget är perfekt och det finns alltid något mönster att titta på och man hänger inte upp sig på några fläckar som annars brukar stänka upp på det mer perfekta kaklet.
 
En enklare bilningsmaskin med bred mejsel klarar det jobbet.
 
Kofoten funkar men glasmosaiken skvätter farligt nära ögonen. Måste ta på mig skyddsglasögonen innan det händer en olycka. Frågan är om det finns något effektivare verktyg. Har 24 meter kvar. :) ImageUploadedByTapatalk1397405953.702763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en polare som monterade fast en bred spackelspade på ett SDS-borr. Sedan satte man den på bilningsmaskinen och både kakel och linoliumplattor flög iväg i ryslig fart.
 
Bredare mejsel på valfri bilningsmaskin löser det där galant. En billig kinaborrhammare på vilken du kan slå av rotationen och endast köra med bilningsfunktion funkar. Alternativt hyr du en bättre maskin (fortfarande en liten en) och mejsel och river bort mosaiken över en helg. Ta genast på dig skyddsglasögonen :)
 
Såg att Jula reade ut sin stora röda Meec borrhammare i veckan. Har kört en sån här hemma i ett par år. Lite tyng men grymt prisvärd.
 
Tack för hjälpen!

Hyrde en borrhammare som man kan slå av rotationen på med mejsel. Det tog 3-4 timmar. Är inte riktigt klar. Finliret där borrhammaren var för kraftig tar jag med kofot.

Maskinen jag hyrde kostade 400 kr per dygn på Bauhaus och var alldeles för stor (=tung) men det var den enda de hade.

Jag önskar att jag hade alla maskiner hemma så jag slapp åka fram och tillbaka för att hyra och lämna tillbaka.

Så här ser jag ut in action, med nyinköpta skyddsglasögon ;).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
För de 400 hade du kunnat köpa en kinesisk borrhammare.
 
tank77 skrev:
[länk]
Bara namnet gör den värd 399 kr
 
Det säger du nu, :p
 
Har en sån där jag köpte på Jula 2002, den går än. Har för mig den kostade 999 då, det var precis när lågbudgetalternativen från kinosien kom hos billig-drakarna.
 
Per Eskilsson skrev:
Det säger du nu, :p
Du frågade inte mig specifikt. :)
 
Per Eskilsson skrev:
Det säger du nu, :p
Ett tips är att kolla på BH först. Trodde du visste det? 😄
 
  • Gilla
Remne och 1 till
  • Laddar…
:):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.