Hej lite panik med ett hemmajobb. Vi har entreprenör som konverterar direktverkande el till vattenburen bergvärme. Jag vill fixa denna vägg (slipa & måla) innan han ansluter rören och elementet sitter permanent. Men denna "tapet" som satt bakom väven i källaren sitter som berget. Den sitter direkt på betongen. Behöver jag ta bort den isåfall hur?
Jag har en matt diffusionsöppen vattenbaserad färg som jag vill använda på väggen.
Jag har testat skrapa, slipa med roterande verktyg på borrmaskinen. Blötlagt ordentligt med svamp för att sedan testa skrapa. Allt jag gjort har hitills varit värdelöst.

Har ni några bra tips att ge?
 
  • Vägg med flagnande tapet på betong och ett modernt vitt element längst ner, i behov av renovering innan rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med avskavd tapet som avslöjar underliggande betongyta i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En betongslip ansluten till en dammsugare så är det där borta på 5 min....
 
MathiasS MathiasS skrev:
En betongslip ansluten till en dammsugare så är det där borta på 5 min....
Jo det förstår jag. Men boende i Norrland så har inga uthyrare öppet på helger. Tänkte om det fanns något annat snabbt sätt och fixa det. Får kolla med VVSaren imorgon om han ska koppla rören till just det elementet imorgon eller om jag hinner fixa väggen innan.
Tack för tipset ändå 👍
 
Ok. Den vanligaste metoden för detta är att använda vattenånga, men det behövs ju en maskin även för det. Brukar finnas på byggvaruhusen, men även det är kanske svårtillgängligt förstår jag.
 
Slipmaskin med 40korn kan ju bita lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.