Den senare tiden har jag plågats av att det ganska ofta , men inte alltid, luktar avlopp på badet på andra våningen. Där finns det golvbrunn, toa och handfat. Det förefaller som om lukten kommer från överfyllnadsskyddet i bakkant av handfatet. Min näsa indikerar att så är fallet. Alla rör, dvs ända ner till golvet, samt vattenlås som ansluter till handfatet är utbytta mot nya. Kanalen i handfatet som hindrar "översvämning" är rensad och behandlad med klorin. Golvbrunnen är noggrant rensad och tvättad med klorin, toastolen med tillhörande gummi tätning byttes för ca tvår sedan. Ventilen för avluftning av avloppet mynnar på kattvinden brevid badet, hur kollar jag om den funkar? Allt ser torrt och fint ut på kattvinden och det luktar fräscht.
Någon som har nåra förslag till vidare efterforskning av problemet?

Thest
 
T Thest skrev:
Den senare tiden har jag plågats av att det ganska ofta , men inte alltid, luktar avlopp på badet på andra våningen. Där finns det golvbrunn, toa och handfat. Det förefaller som om lukten kommer från överfyllnadsskyddet i bakkant av handfatet. Min näsa indikerar att så är fallet. Alla rör, dvs ända ner till golvet, samt vattenlås som ansluter till handfatet är utbytta mot nya. Kanalen i handfatet som hindrar "översvämning" är rensad och behandlad med klorin. Golvbrunnen är noggrant rensad och tvättad med klorin, toastolen med tillhörande gummi tätning byttes för ca tvår sedan. Ventilen för avluftning av avloppet mynnar på kattvinden brevid badet, hur kollar jag om den funkar? Allt ser torrt och fint ut på kattvinden och det luktar fräscht.
Någon som har nåra förslag till vidare efterforskning av problemet?

Thest
Används alla avlopp där inne kontinuerligt eller kan det vara något vattenlås som står och torkar ut lite då och då?
 
I Ingen snickare skrev:
Används alla avlopp där inne kontinuerligt eller kan det vara något vattenlås som står och torkar ut lite då och då?
Alla används dagligen.
 
När du säger att röret från översvämningsskyddet är rensat med klorin, betyder det att det är bortskruvat och rengjort med tex flaskborste och klorin eller att ni har hällt klorin igenom det?

Vi har också haft liknande problem med detta och jag skruvade bort alltihop, även en liten täckring vi har vid själva öppningen och gjorde rent alla delar ordentligt med borste. Det satt ganska mkt beläggning i själva röret (någon form av slang i vår fall med räfflade ytor) Det hade säkert gått att köpa nya delar men det gick bra att göra rent med en rejäl flaskborste.

Om ni har skruvat i sär det och gjort rent hela röret/slangen samt alla delar är det svårare att förstå.

Har ni skruvat bort silen från själva handfatet och gjort rent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.