Hej,

Har ett hus med torpargrund där badrummet är gammalt med våtrumstapet och matta. Funkar nog som det skall men inkommande vatten är så pass kallt (borrad brunn) att det bildas väldigt mkt kondens runt rör och toalett. Det blir en mindre pöl framför toalett som inte är så trevlig att kliva i. Badrum skall vi renovera, funderar på golvvärme vilket skulle torka upp kondensvattnet. Men samtidigt så finns alltid risker med detta och en torpargrund som idag fungerar med avseende på fuktkvot. Rätt gjort så är det nog inga problem som jag förstår. Men min fråga är om det finns andra lösningar på mitt problem med kondensen? Finns varmluftselement som kan blåsa längs golvet eller andra bra grejor numera. :D
 
Bättre ventilation är kanske första åtgärden? Sen går det att isolera rören så att det inte blir kondens, men det kan vara lite knöligt om det är trångt.
 
useless useless skrev:
Bättre ventilation är kanske första åtgärden? Sen går det att isolera rören så att det inte blir kondens, men det kan vara lite knöligt om det är trångt.
Ja en paxfläkt eller liknande är planerat, men jag tror man behöver ngt mer. Inkommande vatten är svinkallt och efter spolning av toalett så fylls hela behållaren av detta kalla vatten så det blir en stor kall yta som möter varm luft. Kanske koppla varmvatten till toan
 
Börja med ventilationen. Erat vatten är nog inte kallare än många andras, så det borde inte behövas några extraordinära åtgärder.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börja med ventilationen. Erat vatten är nog inte kallare än många andras, så det borde inte behövas några extraordinära åtgärder.
OK tack
 
C cameljointen skrev:
Inkommande vatten är svinkallt och efter spolning av toalett så fylls hela behållaren av detta kalla vatten så det blir en stor kall yta som möter varm luft. Kanske koppla varmvatten till toan
Moderna toastolar är ofta kondensfria, det sitter en plasttank inuti, så porslinet blir inte lika kallt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Moderna toastolar är ofta kondensfria, det sitter en plasttank inuti, så porslinet blir inte lika kallt.
Aha! Där har vi nog en sak som kommer förbättra detta då, tack
 
useless useless skrev:
Börja med ventilationen. Erat vatten är nog inte kallare än många andras, så det borde inte behövas några extraordinära åtgärder.
Men en grej som jag funderar på; jag har aldrig sett detta problem förutom på två ställen där det är grävd/borrad brunn. Har gästtoa hemma med kommunalt vatten, villaområde, utan fläkt, element eller liknande men det blir aldrig tillstymmelse till kondens.
 
Gästtoan kanske inte används lika ofta?
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gästtoan kanske inte används lika ofta?
Jo, för döttrarna hänger där :D. Är nog på grund av ngt varmare vatten och modernare toalett kanske trots allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.