Vi fick en checkkredit på 200 tusen när vi köpte hus för ca 2,7 miljoner.
Vi betalade 10% i handpenning och la 190 tusen själva och tog 80 tusen från checkkrediten.

Nu har vi köpt ny luft/vattenpump till huset för ca 80 tusen till av checkkrediten.

Summan av allt är nu att vi har 40 tusen kvar av checkkrediten.
Vi vill renovera båda våra badrum och en gissning är väl att det kommer gå lös på kanske 100 tusen per badrum.

Min fråga är väl egentligen hur vi någonsin ska kunna ha råd med dessa 200 tusen till badrum?
Känns inte som att vi någonsin kommer att kunna betala tillbaka de 160 tusen vi ska "betala tillbaka" till checkkrediten...hur ska vi tänka?
 
Ta dit en mäklare eller banken för en ny värdering och ta ett nytt bolån.
Bara att hoppas att värderingen ger de pengar så ni kan lösa krediten och tillräckligt för badrummet.
Annars är det bara att spara, spara och spara.

Men en checkkredit på 200kkr??
 
ja prova att värdera upp huset och få bort krediten.
kolla också vad du har för ränta och kolla annars vad du kan få för ränta på annat ställe
 
nino skrev:
ja prova att värdera upp huset och få bort krediten.
Rätt ände är nog att börja fundera på om ni har råd med några nya badrum över huvud taget.

Om ni inte har råd att betala av de första 160' ni har lånat kan man ju fråga sig hur ni ska ha råd att betala av resten av lånet. För att inte tala om den buffert ni behöver bygga upp för att hantera underhållet...
 
Nyfniken skrev:
Rätt ände är nog att börja fundera på om ni har råd med några nya badrum över huvud taget.
+1. Våra är från -69, och det funkar fortfarande att borsta tänderna och spola på toaletten.
 
-MH- skrev:
Våra är från -69, och det funkar fortfarande att borsta tänderna
Tänderna? ;)
 
Nyfniken skrev:
Tänderna? ;)
Kör du dina i diskmaskinen, Nyfniken? :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Kör du dina i diskmaskinen, Nyfniken? :wow:
Nja, jag är inte där riktigt än, men på god väg. :blushing:

Min fråga var egentligen om MH's tänder var från -69...
 
Frugans tänder är nästan så gamla, ja! :D
 
-MH- skrev:
Frugans tänder är nästan så gamla, ja! :D
Rena lammköttet! :blushing:
 
Fortsätter ni på det är sättet så kommer lyxfällan att knacka på en dag.
Checkkredit är ju en form av blancolån och kan vara svindyra.
Att omvärdera huset kan vara en risk idag.
Hur är det med dom här som är radioreklam, Lendo, eller vad dom heter. Dom kanske kan fixa bättre alternativ till Checkkrediten.

Som sista utväg om ni inte känner att ni har råd och att ni inte vet att inkomsterna kommer att öka kraftigt dom närmaste åren så kan även ett övervägande att sälja vara aktuellt.
 
Fundera som sagt på hur det ser ut med det ekonomiska, måste man använda checkkredit för badrumsrenovering och liknande istf att ta ett vanligt banklån på huset eller spara pengar till det ska nog samtliga badrum vara totalt oanvändbara inan man börjar fundera på att riva ut dem...är de det?
Finns det inget utrymme att spara pengar och ha en buffert har man för dyrt hus...
 
ja jag menade att dom skulle prova att värdera upp hus för att ta bort check krediten helt och lägga den som en del av huslånet

Är det akutbehov av badrumsrenovering så är nog plastmatta det alternativet du ska titta på, med egen arbetsinsats

och renovera bara ett badrum nu
 
Stickan56
Ta en allvarlig funderare. Kan ni förändra er situation map inkomster/utgifter? Om inte, tror jag inte ni har förutsättningar för att bo i hus. Det är aldrig för sent att ge upp.

MVH Stickan
 
Jag trodde bara företag nyttjade checkkredit, lite enklare (och billigare) då det rör sig pengar in och ut konstant. Jag visste ärligt sagt inte att man som privatperson kunde ta en checkkredit, måste ju finnas bättre och billigare alternativ. Det jag vet är ju att banken är väldigt sugen på att få tillbaka checkkreditspengar fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.