Jag funderar på hur billigt man kan bygga ett litet hus från en leverantör som ställer upp huset färdigt åt en.

De jag skulle vilja ha är ett hus som är 70-100 kvm, enklaste möjliga. Badrummet blir väll plastmattor, alt duschkabin. Köket kan jag sätta in själv samt ytskikten inne, typ golvet, måla, tapetsera osv. Planlösningen tänker jag ett litet badrum, ett lite större rum för vardagsrum, kök, matplats. Samt två eller tre små sovrum. Grund och markarbeten kan vi räkna utanför också, skulle helst vilja bygga på plintgrund, men det går inte med företag som säljer färdiga hus antar jag, då är platta på mark det ända alternativet. Vill ha stående brädpanel, som jag kan måla själv. Tegeltak, men teglet kan jag lägga dit själv, bara underarbetet är färdigt.

Vad tror ni, vad kan man hitta för billiga alternativ, och vad kan det tänkas kosta?
 
Antagligen bör du titta på fritidshus snarare än vanliga hus. Stämmer bättre i storlek och standard.
 
Förutom plintgrund så stämmer Villa Varm in på dina önskemål tycker jag.
Dock får du rodda med alla hantverkare själv, såsom plattsättare, rörmockare, elektriker mm.

Finns säkert billigare alternativ, men dock inte så välbyggda :)

www.villavarm.se
 
Mikael_L
Byggbranschen, myndigheter, kommuner, el- och vattenbolag samarbetar tyvärr för att få det så dyrt som möjligt att bygga, finns inte så många andra sätt att få ner priset på en kåk än att sänka standarden och göra så mycket som möjligt själv...
 
  • Gilla
andersmc och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske ska berätta lite mer om projektet.

Huset ska byggas på min gård, där jag renoverar mangårdsbyggnaden på, men det tar mycket tid, under många år framöver. Så min tanke är för att slippa bo i ett bygg kaos hela tiden, så skulle man ha ett hus på sidan om att bo i under några år medan man renoverar. Sen när man kan flytta tillbaka igen, så hyr man ut huset och får en inkomst på det.

Avlopp, vatten, el, osv finns mao redan.

Hur är det om jag bygger det med lite lägre standard, och kallar det för fritidshus eller dylikt, hur blir det då om jag bor permanent i det i två år, sen hyr ut det till någon annan som ska bo där permanent?

Det är som sagt en gård dvs näringsfastighet, så jag vet inte om man kan fuska och klassa det som ekonomibyggnad på något vis?
 
Några bekanta till oss köpte en villavagn att bo i under tiden dom rev sitt gamla hus och byggde ett nytt. Jag vet inte vilken modell det var, men det var två sovrum toalett, dusch, kök/allrum. Vagnen var komplett utrustad med tvättmaskin, värmepump och allt man kan tänkas behöva. Mycket fin vagn tycker jag.

Vatten och avlopp anslöts mot befintligt och isolerades. Det fungerade bra och höll värmen trots att det kan bli en smula kallt på vintern (Norrbotten). Efteråt så tänkte dom flytta vagnen och ha den som fiskestuga men det blev så att dom sålde den istället.

Kan det vara ett alternativ?

Jag Googlade fram några exempel:
http://www.villavagnar.se/
http://villavagnar.com/
http://www.skandinaviskavillavagnar.se/

MVH

Anders
 
Det är väldigt svårt att komma ner under 10000 kr/m². I så fall måste du ordna byggmaterial till specialpriser, tex begagnat eller egensågat. Ska du sedan hyra in folk som gör jobbet blir det snabbt dyrare.

Det låter också som de jobben du tänkt göra själv kan handla om ett flera månader i tid. Då får du göra det i stället för att renovera som du tänkt. Hur mycket fritid har du?
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Det är väldigt svårt att komma ner under 10000 kr/m². I så fall måste du ordna byggmaterial till specialpriser, tex begagnat eller egensågat. Ska du sedan hyra in folk som gör jobbet blir det snabbt dyrare.

Det låter också som de jobben du tänkt göra själv kan handla om ett flera månader i tid. Då får du göra det i stället för att renovera som du tänkt. Hur mycket fritid har du?
Mja, nog får man väl materialet för en 4-5000:- /kvm om man nöjer sig med en basic standard.
Uppåt finns det knappt någon gräns, men med t.ex. samma standard som Älvsbyhus så tror jag att man kommer undan med max 4000:-/kvm.
Men lejer man sen ut jobbet blir det ju allra minst lika mycket till. Ja troligare över 5000:-/kvm.
 
Det där med villavagn gillar jag, verkar enkelt och gå att få relativt billig och ändå ok standard.

Jag funderar på det här med bodar, fick pris på tre bodar modell evakueringsbodar, dvs ngn form av lägenhetsstandard, de skulle kosta 125kkr +moms, då är det badrum och kök i en, samt allrum i en, plus sovrum i en. De är begagnade så lite gds, men annars ok. Vad tror ni om en sådan lösning? Jag tänkte att jag bygger ett sadeltak ovanpå, samt sprutar in isolering på taket. Men annars då, golven är jag mest orolig för, att de blir för kalla.
 
Mikael_L
Men vad är det för slags hus du tänker dig egentligen?

Är det bara något tillfälligt boende?
Är det något som du vill ska vara värt något när du flyttar, och kan inbringa lite pengar i bortre änden?
 
Har du garage? Om inte - börja med att bygga ett riktigt garage. Ordentlig platta, isolerat, rejält stort 70-100 kvm. Sätt upp enklast möjliga innerväggar (t.ex. enkelgips som bara rollas, strunt i spackling). Sedan ser du till att bygga en garagetoa med duschkabin ( då räcker det med fuktspärr på golvet), köket kan du köpa begagnat på blocket. El behöver du inte vara så noga med, du kan dra skarvsladdar i innerväggarna från garagecentralen. Värmesystemet kan du anpassa efter garagets framtids uppvärmningsbehov. Då har du en utmärkt tillfällig bostad, och när du är klar med huvudbyggnaden så kan du bara riva ner alla innerväggar så har du ett stort och fint garage.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Min tanke är typ ett permanent tillfälligt boende. Att man kan få upp det, hyra ut det, få en inkomst, sen när jag behöver det själv, kan jag bo där i några år. Sen hyra ut det igen. Att det inte håller för evigt det antar jag, men i bra många år iaf, så låt säga att det kan vara ett bra fungerande boende i säg 20 år iaf vore fint.

Hyran skulle naturligtvis vara anpassad efter att det inte är ett "riktigt" hus, men med små medel tror jag att det går att få fint och mysigt.

Garage idén är annars mycket intressant, har funderat lite i de banorna själv. Just den lösningen är ju mest aktuellt om jag bara ska ha det för eget boende i några år. Då missar jag ju möjligheten att hyra ut. Så tillvida att jag inte hyr ut garaget då, vilket iofs, kanske kan inbringa samma pengar i slutändan.
 
Hej

Inte för att vara en glädjedödare men hur har du tänkt med bygglovsfrågan?

//Calle
 
Tja, det där med bygglov är frågan. I min kommun får man bygga 40 kvm utan bygglov men det blir ju eventuellt större än så. Det är ju en gård, så om man kan få det att räknas som jordbruksbyggnad, eller söka på att det är en sommarstuga, tillfälligt boende eller så. Jag vet inte.

Några idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.