Undrar lite hur billigt man kan få ett hus... ::)

Vet att det givetvis är skillnad beroende på hur mycket man gör själv, tillval mm. Om det ändå går att ge en hint om i vilken prisklass man hamnar vore jag mycket tacksam!

Krav: 100-120 kvm + garage

Sen kvittar det egentligen om det är 1-, 1 1/2- eller 2-planshus. Allt utom priset är av underordnad betydelse... :surprised:

Alla tips är välkomna!
 
Ett par bekanta har fått en summa på 1,5 miljoner på ett Älvsbyhus..... för rubbet....då är i princip gräsmattan grön.
Antar att det inte är så mycket tillval i den summan. Tomtpriset som är inräknat är på 180´ . I summan ingår alla övriga avgifter som tillkommer.
 
Flimsy, din fråga är omöjlig att svara på beroende på det som du själv misstänkte: det beror på hur mycket arbete du lägger själv, var du ska bygga, vilken standard du vill ha m.m.m.m.m.m. Din fråga kanske borde vara "vad kostar materialet till ett hus av den storlek du önskar".
 
Fattar att det är svårt att svara, men omöjligt? Nej det tror jag inte. Fick ju ett jättebra svar från linsko!
Tack så mycket! :)

Man kan ju bara svara utifrån sina egna erfarenheter och då är det väl inte omöjligt att säga att vårt hus kostade si eller så mycket?

Fler svar som linskos tack! Känns bra att höra att det går att bygga ett hus för under 1,5 mille...
 
Hej vi har köpt vårat hus (141+35garage) från vallsjöhus. ;D Och det kommer att hamna på ca 1,4 milj. med allt då vi gör allt själva (med lite hjälp av goda vänner). ::) Ha en bra dag Malin
 
Vad innebär "gör allt själva" ? Är huset endast stomrest och ni fixar kök, vvs, innerväggar, etc själva?
Hur mycket räknar ni med att spara in då?
 
Vi reser huset själva,drog allt vvs, la grunden och betongen. Vi kommer att göra allt innvändigt också(gud jag hoppas att vi orkar :'().Men vi kommer inte att göra elen utan det kommer en behörig att fixa.Vi tror att vi kommer att tjäna ca 300 000 kr på att göra detta själva. Hoppas det va till någon hjälp Malin
 
Ingenting är omöjligt enlig Gunde Svan,

vad jag menade är att: för att få andvändbara siffror måste man nog precisera sig lite mer. Man kan säkert bygga hus en bra bit under 1 miljon också om man göa avkall på mycket och tar det billigaste alternativet överallt. Då kanske inte huset blir så ekonomiskt på lång sikt gällande andrahandsvärde, hållbarhet, uppvärmning m.m.

Tyvärr kan jag inte ge några siffror på vårat bygge ännu, har inte kommit så långt ännu. Vi kommer i alla fall inte att hamna under 1,5 miljon men vi bygger ganska stort (180 m2). Det känns som om huset kommer att bli prisvärt i alla fall.
 
Vi ska bygga ett Älvsbyhus 1/2 plan med dubbelgarage beräknat till knappt 1.5 miljoner. Inkl tomt och gräsfrö. Få se vad notan landar på i slutändan.
 
Vilket Älvsbyhus är det? Är övervåningen oinredd då? Om oinredd, har ni räknat på vad den kostar att färdigställa?
 
Undrar lite hur billigt man kan få ett hus...  ::)

Vet att det givetvis är skillnad beroende på hur mycket man gör själv, tillval mm. Om det ändå går att ge en hint om i vilken prisklass man hamnar vore jag mycket tacksam!

Krav: 100-120 kvm + garage

Sen kvittar det egentligen om det är 1-, 1 1/2- eller 2-planshus. Allt utom priset är av underordnad betydelse... :surprised:

Alla tips är välkomna

Hej. vi har troligtvis bestämt oss för att bygga ett mimer från älvsbyhus. :D totalkostnaden enligt kalkylen är 1.3 miljoner. då kostar tomten 40.000kr och alla anslutningar ca 100.000kr. dubbelgarage är oxå med i kalkylen. vi har lagt till lite extra ifall att det går över lite... vi ska bygga i vårgårda ;)
 
Vi ska bygga utanför Umeå. 1/2 plans Älvsbyhus Mimer med dubbelgarage för knappa 1.5 mille inkl dubbelgarage och lite lull lull. Övervåningen tar vi senare.
 
Förutom hus (syftar på nyckelfärdigt med grund osv) och garage så tillkommer ju naturligtvis tomten och byggherrekostnader. För vår del ligger sistnämnda på 120 tusen och det är tex bygglov, byggel, byggränta, elanslutning, kvalitetsansvarig, lagfart, pantbrev etc. Sen ska man ha med i beräkningen att markkostnaden kan springa iväg, men inte alltid. Dessutom kostar det ju en del att anlägga trädgården m mera.

Med andra ord "Det kostar att ligga på topp" :)
 
Vi har fått pris från en lokal lösvirkesfirma, hög standard och rejält hus, cirka 10.000 per kvm enplans (ink. grund med vattenburen värme). Det tyckte vi var billigt ;D
 
Fick kompisens kalkyl på hans 200 kvadrats villa o den landade på 1,3 mille. Då har han gjort precis allt själv o letat dom bästa rabatterna och ändå köpt kvalitets grejer inget kakel på biltema.

Kan nämna att han är elektriker o gjorde även den biten med !

Han hadde en snickare som jobbade åt honnom för en kostnad av 10 000 kr (Kommpis pris)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.