Hej,

Jag har idag en golvbrunn i ett hörn som jag vill flytta cirka 3 meter, har då tänkt bila upp plattan för att lägga ner rör och gjuta igen.

Men hur bilar man bäst? Har aldrig gjort det och är orolig för hur man gör med armeringen? Är det bara bila på och sen kapa med vinkelslip?

Hur lång tid kan det ta att bila upp 3 meter långt och cirka 30cm brett med armeringen ivägen?

Tänkte hyra en bra bilmaskin och inte någon liten Jula maskin :cool:
 
Det beror helt på betongkvaliteten. Detta kan ta flera dagar och bli klart på 1 timme.

Att kapa armeringen med vinkelslip kan vara svårt då det är svårt att nå, tigersåg med metallblad funkar bra. Är det en gammal platta så kan det vara väldigt lite armering eller ingen alls.
 
Finns trådar tidigare i samma ämne. Men jag hade nog sågat de om jag inte visste att de var väldigt lättbilat. Tycker personligen det är svårt att göra smala rännor genom att bila.
 
Inne på samma spår som larry här, jag hade sågat först och sen bilat det som var kvar, om man t.ex. inte lyckades såga igenom helt. Sågar du först kapar du armering etc, såvida den inte ligger väldigt djupt, och det som är kvar blir väldigt lättbilat.
 
M
Z zzoink skrev:
Hej,

Jag har idag en golvbrunn i ett hörn som jag vill flytta cirka 3 meter, har då tänkt bila upp plattan för att lägga ner rör och gjuta igen.

Men hur bilar man bäst? Har aldrig gjort det och är orolig för hur man gör med armeringen? Är det bara bila på och sen kapa med vinkelslip?

Hur lång tid kan det ta att bila upp 3 meter långt och cirka 30cm brett med armeringen ivägen?

Tänkte hyra en bra bilmaskin och inte någon liten Jula maskin :cool:
Om du struntar i att armeringen går bort så går det absolut fortast med en motorkap. Med 350-klinga så kör du 13cm djupt ungefär. 30cm låter onödigt brett för ett 75mm(?)-rör. Det räcker ju i princip med 2 spår, obetydligt bredare än röret. Det tar max 20 minuter med en motorkap. Betongen knäcker man med en mejsel i ena spåret om det bara är överkantsarmeringen som man kapat av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.