Har kollat på detta med tomt och bygga nytt. Tomt ca 500000 och hus ca 2 mille, mao 2,5 mille, vad tusan tjänar ni i månaden? Jag plockar in dryg 17 ef. skatt, likaså min sambo som e gravid så då blir det F-kassan med 80% eller något sådant. Har inga tidigare lån som släpar efter.
Jag känner mig lite spänd över hur det hela ska gå. Någon som e i liknande sitation?
Vad har ni satt som minsta inkomst?
 
Topplån kan ju vara sunt att undvika så det kan vara önskvärt att ha en sparad slant att skjuta till.

Med det sagt, trots senaste tidens ekonomiska jordskalv så lånar folk gladeligen 100% av summan om banken går med på det. (vilket ju är helt galet imho)
 
Du skriver bara kostnader för tomt och hus, har du räknat med grund och schaktarbete, eventuell pålning beroende på markförhållanden samt anslutningsavgifter för vatten och avlopp (alternativt egen brunn), el, telefon? Plus ytterligare kostnader som alltid tillkommer som trädgården!

Vi lägger en stor del av våra löner på villan vi byggde vintern 2007 (ca 3 miljoner). Räntekostnader ligger på ca 11.000 kr/mån + amortering (då är inte jämkningen medräknad).
 
Jo, jag har koll på anslutningsavgifter, ev pålning då några hus i närheten har gjort det, trädgård, och framför allt grund.... Vi har dock bestämy oss för att lägga ner tomt köpet då vi ska ha tillökning i sept.
Vem vill då krypa på armeringsmattor med najtången?!
Finner inte tillräckligt starka skäl för att låna så mkt pengar för att få ett fint boende, det ska inte bli en börda att bo och leva.
 
Tror ni gör ett bra val. Att snåla och prioritera är inte kul när man har småbarn och är hemma och är föräldraledig. Har själv varit i den sitsen när första barnen var nyfött och pengarna från Fk inte räckte ens till att följa med att ta en kopp kaffe med de andra lediga föräldrarna när räkningarna var betalda och pengar till månadens mat var undanlagda. Var ganska deppig ett tag. Inget jag gör om! Då väljer jag helt enkelt att byta boende eller vad det nu kan vara som kostar mycket pengar under den tiden! Bygga hus kan man alltid göra när barnen har blivit några år och man har kanske lyckats spara lite pengar!
Grattis till tillökningen!
 
Tack, det är "ditt gamla senario" jag e rädd för.
Får fortsätta att slava under bospindeln och hemnet:)
 
Vi har en 7 månaders "bebis" och vi flyttar in i våran nya SMV på fredag:). Allt kom på en gång... nytt jobb,barn och bygga nytt hus! MEN det har gått bra (peppar peppar...) och jag har aldrig ångrat en sekund!
 
Du slog väl till på en Golden Retriver med? När du ändå var i farten...
 
andersmc skrev:
Du slog väl till på en Golden Retriver med? När du ändå var i farten...
Vad menar du? Har du inget vettigt att skriva kan du lika gärna strunta i det!
 
C
Jag tror att andersmc försökte vitsa till det enligt den gamla devisen "barn, bil, villa och hund"... :)
 
Han köpte ingen villa och behöver ingen hund heller :)
 
Redigerat:
Min erfarenhet rent ekonomiskt är att det kostar mer än beräknat att köpa hus, det tillkommer alltid nåt moment man har missat/glömt och nån avgift som man inte visste fanns. Men det är också så att man har råd med mycket mer än man tror om man väljer att prioritera sitt boende. Det är också i grunden omöjligt att jämföra sej med andra för man vet aldrig vad dom har för förutsättningar egentligen, hur mycket kunde den man jämför sej med lägga kontant tex? Rika föräldrar, spelvinster, idogt sparande osv kan göra att folk som tjänar som jag tycks ha råd med mycket mer. Motsatsen gäller också :)
Flertalet på den här sidan tycks (precis som jag och hustrun) ha husboendet mer eller mindre som livsstil, man har sin hobby/fritidssysselsättning i renovering, underhåll och utveckling av huset. Då är det värt alla uppoffringar och prioriteringen är inte särskilt svår att göra.
Ett sätt att ha råd är att köpa ett hus som man faktiskt har råd med istället för ett med rätt läge/storlek. Efter 4-6 år kan man sälja med tillräcklig vinst för att flytta närmare sitt drömboendet. Detta gäller/fungerar i alla fall i storstadsområden typ där vi bor, kan vara svårare i områden där efterfrågan är låg men där har man å andra sidan råd med större/bättre hus direkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.