Hur kommer jag fram till hur stor inkommande säkring jag skall ha?
20, 25 eller rent av 35A?

Man lär väl inte räkna som jag gör i jobbet med summan av lasterna som kan vara igång samtidigt, då behövs ju125A eller så.

Värmepump 9Kw, Spis 7kW är ju 16kW ca 40A..

/U
 
16kW=25A säkring.
Sen sitter det väl ofta en effektvakt i pumpen (?).
En del värmepumpar brukar vilja ha 20A i startström, så installatörerna väljer 20A som huvudsäkring.
 
Finns ju också sk mjukstartsreläer till kompressorn så man inte dammar på allt för hårt. Vanligast är nog 20A med effektvakt och 25A utan. Finns de som kör 16A med värmepump men då är dom jäkl.... försiktiga med eltillskottet! :D
 
Men det där var ju bara VP och Spis, sen kommer ju datorpark, belysning, tvättstuga osv..

Nu tror jag inte att VP behöver 9kW, men man vill ju inte att huvudsäkringen skall gå mitt i smällkalla vintern heller.

Räcker 25, eller skall man gå på 35A för att vara säker?

/U
 
Värmepumpen behöver väl 2-3kW med bara kompressorn. Eltillskottet brukar väl sällan vara till och då inte samtliga effektsteg direkt. Problem kan ju uppstå om kompressorn eller nåt annat pajar mitt i smällkylan och man måste köra tillskottet på max. Men det löser sig ju om man har en effektvakt som shuntar ner elpatronen när man lagar mat. Utan att känna till din energiprofil till fullo så anser jag att du bör klara dej på 25A eller tom kanske 20A. Vi kör 3 hus, 2 större och ett litet, hos oss med VP på 35A utan problem.
 
Normalt brukar jag säkra nyare villor med 20 A och jag kan inte komma på att jag har fått säkra upp en enda. Det kan även fungera med 16 A men då måste man vara lite mer på sin vakt när det gäller tvätt, disk, motorv, spis, ugn osv
 
35 A har jag inte sett en enda vanlig villa som har.
 
Ska väl vara om man kokar mycket 'saft' hemma då! :D
 
Jag säkrade ner mitt hus till 16A för att spara några kr, och det är inget jag lider av.
Jag har dock problem någongång ibland, det är på fredagen, då afterworkbastun är på, ugnen är på med fredagskycklingen, värmepumpen bestämmer sig för att starta, och lite annat är på. Då blir det till att springa ut i mässingen och byta säkring.. :p

Kan säga att jag inte har elpatronerna aktiverade i pumpen (nibe 1215 heter den väl, jordvärme), har inte behövts de senaste vintrarna. Skulle kompressorn pajja får jag väl ge fasen i att basta helt enkelt.
 
Tack frö alla svar, då känner jag mig lugnare, dimensionerar för 25A då.

/L
 
Hej,

Tänkte bara säga att jag har 16A huvudsäkring i ett hus med värmepump med effektvakt, och har aldrig fått byta huvudsäkring. Den enda gången jag sett att effektvakten begränsat var när vi haft pannan avstängd en halvdag och den skulle börja värma upp igen.

(men sen bor jag ju i Skåne, så det är ju inte så kallt)
 
Jag bor i Skåne i ett stort hus men en möjligen lite för underdimensionerad värmepump med effektvakt. Har 20A huvudsäkringar och det händer att effektvakten slår in. Typiskt scenario är när det är kallt ute, blåser som hundan (mitt hus är rätt vindkänsligt), man har duschat och sedan kanske tvättar. Då går tillskottet in och det stryps då ibland av effektvakten. Tittar man i menyerna till effektvakten så ser man att lasterna är någorlunda jämt fördelade över de tre faserna så det är inte bara frågan om balansproblem.

Ett enkelt sätt att se till att man inte betalar för mycket är att säkra 20-25A och sedan bara skruva in lägre huvudsäkringar, säg då 16-20A. Går de inte under en vinter eller så kan man anta att man kan säkra ner.
 
Bumpar den gamla tråden och fortsätter....

Det låter som att 16 ampere huvudsäkring i ett nybyggt hus med fjärrvärme är lugnt? Ingen elgolvvärme eller annan stödvärmning med el.
 
I mina ögon är det mycket lugnt så, skulle man få problem är det felfördelat med laster mellan faserna och det är bara att lägga om i så fall.
 
Niklas_1 skrev:
Bumpar den gamla tråden och fortsätter....

Det låter som att 16 ampere huvudsäkring i ett nybyggt hus med fjärrvärme är lugnt? Ingen elgolvvärme eller annan stödvärmning med el.
Vanligtvis så dimensionerar man ju huvudsäkringen efter uppvärmningen.
Fjärrvärme är det som tar allra minst el och således kan man köra på 16A som är den lägsta utan att oroa sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.