Hej!

Jag ska dränera runt huset och tänker (om omständigheterna tillåter) lägga ett Ø110mm avloppsrör i schakten och ansluta den till avloppet på utsidan och gå in i en annan del av huset än där avloppet går in nu. Detta är förberedelser för ett källarprojekt och befintligt avlopp ska ligga kvar tills vidare men på sikt vill jag ansluta allt till detta nya rör (stambyte).

Men jag vet inte hur man ska tänka när man fördelar fallet både utomhus och inomhus. Och hakar upp mig på banala frågor som t.ex. hur långt under golvet bör ett toaalvopp gå, hur djupt ligger röranslutningen på en brunn osv osv... Allt jag vet att grävmaskinen drar igång imorgon :confused:.

För att konkretisera:
Fråga:
Där avloppet kommer in i huset har jag tänkt mig en toalett ca 6m bort. En toalett verkar som den ska ha 1cm/m i fall och jag vet ju vilken nivå golvet ligger på, men hur långt under golvet ansluter en normal toalett med betonggolv med ingjutna vattenvärmerör?

Amatörsvar:

Centrum Ø110mm rör precis under toaletten borde befinna sig på följande avstånd från färdigt golv. 55mm (halva röret) + 60mm (1cm/m fall för 6m) + 80mm (golvvärmen ligger på 50mm och man vill vara 30mm under den) = 195mm

Om detta är rimligt kan man öka det till 500mm utan problem om anslutningen på utsidan tillåter?
 
Redigerat:
Jättebra bild! beskrev precis delar av det jag sökte, ovansida på röret ska alltså ligga minst 60mm under färdigt golv under toaletten. Dvs centrum på röret under en toalett ska ligga minsta 60mm + 55mm (Ø110/2) under färdigt golv = 115mm.

Så om man räknar 1cm/m fall och 6m på det 115mm+60mm=175mm och detta är MIN antar jag. Så ber jag dräneringsfirman nu imorgon "Ø110mm röret ska in i källaren och centrum ska vara 175mm under innegolvet" så bör det gå ihop sig med toaletten (som inte finns idag) men det blir inte mycket vingelmån (jag ska sen bila bort golvet, isolera, vattenvärme & gjuta så golvnivån kanske ändras dessutom).

Och om jag sen tror att om 10 år kommer fram till att jag vill ha en toalett i andra änden av huset (12m bort) borde jag be dom lägga centrum avlopp in på 60mm+55mm+12x10mm=235mm.

Men lägger man sig exakt? hur allvarligt är för mycket fall kontra för lite? Om man nu har möjlighet att välja och läget är lite osäkert ska man sikta på exakt dvs 6cm fall på 6m eller skulle 12cm fall på 6m kunna funka bra?

Om det nu går åt andra hållet 3cm på 6m, är det helt förkastligt? Hittade ingen info om hur stort ett fall bör vara i säkert vatten broschyren bara att det ska vara fall överallt.
 
Ca 1-1,5% per meter när det gäller inomhusavlopp brukar jag försöka hålla mig till om rådande omgivning ger mig den möjligheten, kör på det, vill du komma längre ner mot t.ex ansl punkt kan du svänga ner med 2 st språng.

>>http://www.rinkabyror.se/artikel/boj-110x30/

mvh
 
Tack! Heder till dig och alla som orkar läsa!, det är som sagt lite stressigt här och rörmokaren jag hade hemma i veckan hade jag inte läst på tillräckligt för innan att ställa direkta frågor så det blev väldigt övergripande. "Jag så är det bra att tänka" osv osv...

1-1,5% stämmer bra med info jag hittade om att enligt gällande nybyggnadsregler toaletter skulle ha 1cm/m (Ø110mm), en golvbrunn 1,5cm/m (Ø75mm) och en handfat 2cm/m (Ø50mm). Där fick jag dock lite mer att tänka på, tanken är ju att fler saker ska kunna anslutas från hela källaren på sikt.

Med bara hänsyn till en golvbrunn som ligger 12m bort från där avloppet går ut ur huset (ansl. punkt?) ger att inkommande avlopps centrum borde vara: En brunns utlopp (centrum) verkar ofta vara 80mm under golvet och med 12m x 1,5cm/m=180mm+80mm=260mm under golvet.

Med bara hänsyn till en toalett 6m från ansl. punkten, centrum på rör 60+55=115mm + 6m x 1cm/m = 115+60=175mm under golvet.

Om man går till det extrema och bestämmer sig för att sätta ett handfat/diskbänk 12m från ansl. punkten (inte troligt men inte omöjligt) bör det ge 12m x 2cm/m = 240mm fall + rörets djup under golvet = 60mm? =300mm under golvet.

Så för att täcka alla eventualiteter borde inkommande avloppets (Ø110mm) centrum ligga 300mm under golvet i källaren men det skulle ge att toaletten (som jag vet kommer hamna 6m bort) får ett fall på 3,1% eller 3cm/m. 3ggr så stort som rekommendationerna.

Det kanske går att ha lodrätt rör precis under toan och sen gå på ett fall. Eller ännu bättre något på inkommande rör (typ lodrät bit) för att toalett och golvbrunnar som ligger nära ansl. punkten? Hur gör man i nya hus?
 
Spillvatten från handfat, golvbrunn, kök etc. vatten transporteras ju endast i dessa rör och om de får något högre % tal i fall är det ju ingen nackdel, framförallt inte från ett kök där matfett kan somna till om fallet blir undermåligt och täppa röret efter några år. Sen är det inte lätt att få till ett avlopp till 100% i renoveringar, tillbyggnader osv. ibland får man minska fallet på något ställe när man håller på och väger in rören, för att ge mera fall till en annan punkt.

Är bara att arbeta med sunt förnuft och klamma väl så avloppssystemet håller för en rensning, bättre sätta en upphängning för mycket än en för lite.

mvh
 
Jag har aldrig hört talas om en enda som fått problem med dagens plastör pga för mycket fall på avloppet.
Möjligen var det andra normer med äldre typer av ledningar, men jag hävdar att mer är minst 1cm/m fall som gäller med plaströr.

Min fastighet ligger ca 10m över och ca 60m från kommunens stamledning, avloppet går med hyfsad jämn lutning mest hela vägen och detta funkar bevisligen bra.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Staffans2000
Rappakalja!
Du behöver bara ha ett tal i huvudet. Minimifall 1%. Allt snack om för mycket fall, är rent nonsens.

Staffan
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Perfekt nu har jag mer koll på hur man tänker runt fallet (en högre grad av förvirring biggrin.gif men ändå).

Fast jag inser att jag behöver hjälp med hur man beräknar startpunktens djup på ett fall. Det är helt banalt jag förstår men jag känner mig osäker och är rädd att missa något viktigt.

En toalett, hur långt under färdigt golv bör avloppsröret ligga precis vid toan?

- Är det rimligt att säga att avloppsröret (det liggande med 1cm/m fall) ska vara Min 60mm under golvet dvs centrum rör ska ligga 60+55mm=115mm under golvet (detta är MIN)?
- Och dessa värden räknar man sen hur djupt avloppet ska komma in i huset, t.ex. om man väljer C-röret 115mm under golv och det är 6m mellan toa och avlopp in i huset bör centrum avlopp in i huset ligga på 115mm+60mm=175mm?
- Kan man ha mer under en toalett t.ex. 100mm mellan golv och ovankant avloppsrör?

Samma sak med en brunn:
- Centrum avlopp (det liggande med fall) verkar vara t.ex. 85mm på en Purusbrunn så jag antar att den sträckan är hur långt under färdigt golv centrum avloppsrör ligger.
- Om man sen tänker sig att det är 6m mellan brunn och inkommande avlopp i huset, fall på brunn 1,5cm/m ger 85+6*15= 175mm.
- Om jag sen vill ha en brunn i andra änden av källare 12m bort skulle det bli 85+12*15=265mm.

För ett handfat ännu lite mer vet dock inte hur djupt under golv ett handfats avloppsrör ligger men då fallet ska vara 2cm/m där blir bara fallet 240mm på 12m + djup avloppsrör.

Tänker jag rätt om jag vill ha flera olika saker kopplade till avloppet t.ex.:
- brunn 1m bort.
- toalett 6m bort.
- brunn 12m bort.
- brunn 6m bort.

Att det bör ligga med centrum ca 300mm under färdigt golv? Eller är det svårt att få ihop ekvatitionen för mig? och jag bör satsa på t.ex. 200mm istället och det kanske inte går att ansluta brunnen längst bort på ett bra sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.